معرفی کتاب
با دو تخم مرغ فیلم بساز، نه نیمرو!

راه راه:

اگر اهل سینما و فیلم دیدن باشید، حتما شنیده‌اید که می‌گویند: «امضای فلان کارگردان پای کارش است.» یعنی فیلمنامه را جوری دکوپاژ کرده و میزانسن چیده که ندید، می‌توانید حدس می‌زنید این اثر از فلان کارگردان است. این دقیقا همان مسئله ای است که شهرام شکیبا-شاعر، مجری، طنزپرداز- در کتاب «دو تخم مرغ در مه» دست مایه طنز قرار داده و سر شوخی را با آثار کارگردانان مطرح سینما از جمله کیمیایی، ده نمکی، بیضایی و… باز کرده است. در این کتاب سوژه کلی «خریدن دو تخم مرغ از یک مغازه» بر اساس سبک و سیاق فیلم سازی هر کارگردان در بخش های مجزا در قالب طنزهایی سینمایی پیاده شده است. مثلا در بخش هایی از کتاب به تحلیل فمنیسم در آثار تهمینه میلانی، نگاه پول ستیزی مجید مجیدی، ادبیات خاص بیضایی و تحول مخملباف پرداخته و نگاهی منتقدانه بدان داشته است.

 

قالب کتاب، فیلمنامه است ولی به ولی به فراخور محتوا، مطالب درباره فرم (وضعیت نما و میزانسن) هم بیان کرده است. زبان کتاب، ساده و روان است و کتاب تقریبا در ۹۰ صفحه و ۱۲ بخش نوشته شده است و در سال ۸۹ توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده است.

برشی از فصل اول کتاب:
«خون روی پیراهنش می‌دود. شیشه قدی مغازه که رویش نوشته «سوپرمارکت دریانی» فرو می‌ریزد. نمایی از جنازه هیبت دریانی، جیگرش دراومده.
سهیلا جون و سهیلا خانوم جون، وکیل پایه یک دادگستری، دست در داده در پیاده رو دور می‌شوند و دو تخم مرغ در دست دارند. موسیقی یار دبستانی روی تصویر آن‌ها:
کی می‌تونه جز من و تو، درد ما رو چاره کنه…
دست من و تو باید این، پرده‌ها رو پاره کنه.
در انتها، تیتراژ بر روی تصویر استیلیزه فرشته ترازو به دست عدالت حرکت می‌کند.
به امید نابودی نسل مردها
تهمینه
اردیبهشت ۸۶»

ثبت ديدگاه




عنوان