معرفی کتاب
بفرمایید کتاب طنز، نوش جان!

راه راه: مجازی شدن نمایشگاه کتاب تهران هرچند لذت قدم زدن بین غرفه‌ها، له شدن بین جمعیت و گشتن دنبال انتشارات‌ها را از ما گرفته، ولی در عوض کتاب خریدن از آن برای همه ایرانی‌ها آسان‌تر شده‌است. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تعدادی کتاب نثر و نظم طنز به شما معرفی کنیم تا از این فرصت و تخفیف های نمایشگاه کتاب استفاده کنید و چند کتاب خوب بخرید، بخوانید، بخندید و لذتش را ببرید. نوش جانتان!

اسرار و ابزار طنزنویسی:

این کتاب نه تنها طنز نیست بلکه خیلی جدی به شما اصول طنزنویسی و طنزپردازی را یاد می‌دهد. پس اگر شوخ‌طبع هستید یا فکر میکنید میخواهید شوخ‌طبع باشید و یا دستی به قلم دارید، آن را از انتشارات سوره مهر تهیه کنید.

این کتاب حاوی آموزش تکنیک‌ها و قالب‌های طنزپردازی مخصوصاً در حوزه طنز مطبوعاتی است. مطالب کتاب بسیار جامع است و از نظم نسبی خوبی برخوردار است. «محسن سلیمانی»، نویسنده کتاب اسرار و ابزار طنزنویسی است و کلی مقاله و کتاب داخلی و خارجی خوانده تا آن را نوشته است. به گفته نویسنده، این تقریباً اولین کتاب در حوزه آموزش طنزنویسی است.

ترجیحاً مجرد با روابط عمومی بالا:

این کتاب به سرپرستی «محمدرضا شهبازی» و تیم نویسندگان جوانش نوشته شده‌است و به نقد برخی آسیب‌های حوزه عفاف و حجاب با زبان طنز پرداخته است. «ترجیحاً مجرد با روابط عمومی بالا» شامل متن‌های طنز کوتاه در قالب‌های مختلف است و همین کوتاهی و تنوع زیادش باعث می‌شود مخاطب بدون اینکه خسته شود، یک نفس کتاب را تا تهش بنوشد!

این کتاب را انتشارات تلاوت آرامش منتشر کرده‌است؛ انتشاراتی که بطور تخصصی مسائل حوزه زنان، خانواده، حجاب و سبک زندگی را دنبال می‌کند.

 

قهوه قندپهلو:

این کتاب که توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار شده است، مجموعه‌ای از آثار شعرای طنزپرداز ایران است که به کوشش «امید مهدی‌نژاد» جمع‌آوری شده. «قهوه قندپهلو» تاکنون ۶بار تجدید چاپ شده و در هر بار چاپ جدیدش، لیست آثار و شاعران کامل‌تر شده‌اند. این کتاب اشعار شاعرانی همچون علامه دهخدا، مرحوم صابری، عمران صلاحی و حتی ایرج میرزا تا ناصر فیض، عباس احمدی، سعید بیابانکی و… را در خود جای داده‌است. برای علاقه‌مندان به شعر و طنز، این کتاب مثل یک دایره‌المعارف از نام و اشعار شاعران طنزپرداز ایران، بخصوص شاعران معاصر است.

گچ‌پژ:

گچ‌پژ حاوی داستانک‌های طنز کوتاهی است که «محسن رضوانی» آن‌ها را با نوشتاری قاجاری به تحریر درآورده است. ابداعات زبانی، بازی‌های کلامی و داشتن عکس‌های قدیمی به جذابیت این کتاب کمک کرده‌است. با وجود ادبیات قاجاری، کتاب نثری روان و خوشخوان دارد و زبان طنزش، خواندنش را چند برابر لذت‌بخش‌تر می‌کند. این کتاب را انتشارات سوره مهر به چاپ رسانده است.

 

سه‌گانه‌های آبنباتی:

اگر اهل رمان باشید، آن هم یک رمان مملو از وقایع طنز، حتماً از این سه جلد کتاب خوشتان می‌آید. مهرداد صدقی از داستان‌نویسان طنزنویس و خوش‌قلم ایران است و به ترتیب سه کتاب «آبنبات هلدار»، «آبنبات پسته‌ای» و «آبنبات دارچینی» را توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار کرده است.

صدقی در این سه‌گانه ماجراهای یک خانواده در بحبوحه جنگ هشت ساله را روایت می‌کند. شخصیت اول این سه کتاب یک نوجوان به نام محسن است که با سادگی و شیطنت‌هایش داستان را خواندنی‌تر کرده است. داستان در استان خراسان شمالی اتفاق می‌افتد و از لهجه بجنوردی به شیرینی در آن استفاده شده است.

 

فیض‌بوک:

بعید است اهل شعر طنز باشید و نام ناصر فیض را نشنیده باشید. کتاب «فیض بوک» مجموعه اشعار این شاعر طنزپرداز است که در بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل، شایسته تقدیر اعلام شد.

اشعار این کتاب عمدتاً موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در برمی‌گیرد. فیض با شیرینی طنز از تندی برخی مسائل کاسته و به نقد آن‌ها پرداخته است و همین مسئله اشعار او را خواندنی کرده است. او گاهی از ترفندهایی مثل توضیح واضحات یا بی‌ربط‌گویی برای جذاب شدن اشعارش کمک می‌گیرد و در این کار تبحر خاصی دارد. طوری که هرچقدر هم در اشعارش این تکنیک‌ها را تکرار کند، مخاطب را دلزده نمی‌کند و همچنان طنز کارش را حفظ می‌کند.

این کتاب را انتشارات سوره مهر منتشر کرده و حاوی ۷۰ شعر از آثار این شاعر طنزپرداز است.

 

مثنوی دانشجویی:

کتاب لقمه‌ای طنز «مثنوی دانشجویی» اثر دکتر عباس احمدی است که به همت انتشارات سپیده باوران منتشر شده است. این کتاب جمع و جور و شیرین در ۴ باب با بیانی طنز و در قالب مثنوی به مسائل و مصائب دوران دانشجویی پرداخته است. احمدی در این کتاب به موضوعاتی همچون سختی‌های ازدواج، ارتباط‌های ناسالم، تجمل‌گرایی و… نیز اشاره می‌کند و با زبان طنز به نقد برخی رفتارها می‌پردازد. شعر او بسیار روان و پرکشش است و با توجه به حجم کتاب احتمالاً آن را یک نفس خواهید خواند.

 

هی شعر ترانگیزد:

این کتاب اشعار طنز «سعید بیابانکی» است که انتشارات سپیده باوران اقدام به انتشار آن کرده است. هی شعر ترانگیزد، کتابی خوش‌خوان است که به گفته شاعر سعی در نشان دادن تضادها و تناقض‌ها در مسائل گوناگون دارد. محتوای اشعار بیابانکی نیز نقد به مسائل اجتماعی و سیاسی است. او معتقد است طنز، امر به معروف و نهی از منکر در لباس هنر است و این کتاب خود را به نوعی خط‌شکن در پرداختن به برخی مسائل سیاسی می‌داند. اگرچه وی در برخی از اشعارش به سوژه‌هایی پرداخته که الان در جامعه کمرنگ‌تر شده‌اند، اما هنوز هم این کتاب شعرهای خواندنی زیادی دارد. در اشعار بیابانکی در عین صراحت کلام، رندانگی خوبی نیز دیده می‌شود و این موجب می‌شود مخاطب از خواندن اشعارش خسته نشود.

 

خنده‌های فالش:

سعید سلیمانپور ارومی یا همان بوالفضول الشعرا کتاب شعر طنزی دارد با نام خنده‌های فالش. این کتاب را انتشارات سوره مهر چاپ کرده و بیشتر به مضامین فرهنگی و گاهی هجو دشمنان پرداخته است. مسائلی همچون تجمل‌گرایی، فضای مجازی، ارتباط‌های ناسالم و… نقش پررنگی در مضامین اشعار کتاب دارند. «خنده‌های فالش» خیلی خیلی شعر است! آنقدر که حتی مقدمه کتاب هم به نظم نوشته شده است. آقای سلیمانپور در این کتاب از اغلب قالب‌های شعری مرسوم استفاده کرده است؛ از قصیده و مثنوی گرفته تا رباعی، مستزاد، شعر نو و حتی تک‌بیت!

 

خاطرات حسنعلی خان مستوفی:

این کتاب خاطرات فردی خیالی به نام «پروفسور سر حسنعلی خان مستوفی» است که «مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد» او را با الهام از پدرش خلق کرده و خاطراتش را توسط یک نویسنده خیالی به رشته تحریر درآورده است. حسنعلی خان یک آدم مهم است که با آدم‌های مهمی نظیر انیشتین، پیکاسو، رزولت، هیتلر و… نشست و برخاست می‌کند و آدم‌های مهمی در وصفش صحبت کرده‌اند و برای آدم‌های مهمی نامه و هدایا فرستاده است. او یک نویسنده شخصی به نام میرزا حسین پیشکار دارد که خاطراتش را مرقوم می‌کند. مرحوم زرویی چنان در پرداخت شخصیت و ماجراهای حسنعلی خان مستوفی حرفه‌ای عمل کرده است که با وجود اغراق‌ها و تضادهای واضح داستان، برخی این شخصیت را واقعی قلمداد می‌کردند!

وقایعی که برای حسنعلی خان در این کتاب نوشته شده است، ابتدا در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی در هفته‌نامه مهر و روزنامه همشهری نوشته شده بودند و مدتی بعد مرحوم زرویی با همت انتشارات نیستان این ماجراها را در قالب کتاب خاطرات حسنعلی خان مستوفی منتشر کرد.

 

وقایع اختلافیه

این کتاب از تراوشات طبع طنز امید مهدی‌نژاد است که توسط انتشارات سپیده باوران منتشر شده است. وقایع اختلافیه کتابی کم‌حجم است که در قالب گزارش و خبرهای کوتاه به نقد مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداخته است. مهدی‌نژاد طنزنویس قهاری است که با نوشته‌هایش واقعاً می‌شود خندید. او بلد است با تیزترین نقدهایش سوژه‌ها را قلقلک بدهد و مردم را بخنداند. از ویژگی‌های وقایع اختلافیه کوتاه بودن و البته خنده‌دار بودن خبرهایش است. همین باعث می‌شود وقتی آن را برمی‌دارید تا فقط تورقی کنید؛ با تمام شدنش به خودتان بیایید!

 

رزیتا خاتون:

«رزیتا خاتون» نام مطالب دنباله‌دار طنزی است که سید مهدی شجاعی در دهه هفتاد در ماهنامه نیستان به چاپ می‌رساند و بعدها توسط انتشارات نیستان در قالب کتاب منتشر شد. در همان روزها یکی از مطالب دردسرساز شد و پای نویسنده را به دادگاه باز کرد؛ ولی از آن اتهام تبرئه شد. متن دفاعیه نویسنده در آن دادگاه نیز در این کتاب موجود است.

رزیتا خاتون یک طنز اجتماعی به قلم گیرای سید مهدی شجاعی است که در قالب بیانیه‌های زنی تازه به دوران رسیده، سعی دارد کاریکاتوری بودن تفکر غرب‌زده حامی زنان را نشان بدهد.

يك ديدگاه

  1. فاطمه نوده ۱۴۰۰-۱۱-۱۰ در ۳:۵۳ ب٫ظ- پاسخ دادن

    سلام خداقوت
    ممنونم بابت معرفی این کتاب های خوب

ثبت ديدگاه




عنوان