معرفی کتاب بسته پیشنهادی
به فضای سفید کمتر نیازمندیم

راه راه:
هر کسی که شده برای یک‌بار در طول زندگی‌اش، سراغ بخش نیازمندی‌های روزنامه رفته است. اخیرا هم که با پیشرفت فزاینده تکنولوژی این بخش از روزنامه خودشان برای خودشان کانال و صفحه و برنامه دارند و به صورت تخصصی نیازهای مردم را رفع می‌کنند.

یکی از نکاتی که در طنزنویسی اهمیت زیادی دارد و به اثربخشی و ماندگاری متون طنز کمک می‌کند، نوشتن در قالب است. قالب عبارت است از هر چیزی که در ادبیات عامه مردم وجود دارد و می‌توان «مثل آن» نوشت. به عبارتی همه چیز یک قالب است که می‌توان متن‌های طنز را در آن نوشت و از ظرفیت‌های آن برای خنداندن استفاده کرد. نیازمندی‌های روزنامه هم یکی از همین قالب‌هاست که با عبارات و اصطلاحات مختص به خودش حسابی باب کار طنزپردازی است.

امید مهدی نژاد در بسته پیشنهادی با به کارگیری قالب نیازمندی‌های، نقدهای اجتماعی خود را به اشخاص و تفکرهای مختلف وارد کرده است. برای مثال عبارت «به یک عدد هالو، جهت شراکت نیازمندیم» نقدی تند اما لطیف به شرکای نامردی است که جز بالا کشیدن پول مردم کار دیگری بلد نیستند. یا با عبارت «آموزش مداحی، شصت درصد تضمینی، در انواع سبک‌های دستی، شور، افتخاری، شادمهر با معرفی به هیئات و ارائه میاندار تمام‌وقت» یک نقد تمیز و شسته رفته به جامعه مداحان کشور است و نقد سطحی‌نگری در تصمیم‌گیری‌های کلان را می‌شود در این بخش از کتاب مشاهده کرد:«دیگر نگران فرار مغزها نباشید. مغز بند خارجی رسید. با نصب رایگان.»

بسته پیشنهادی با حجم کم و شوخی‌های خود سرمشق خوبی برای طنزنویسان تازه‌کار است که مشخصا از ظرفیت‌های قالب استفاده کرده و گاهی این استفاده‌ها تکراری می‌شود. هرچند اگر مخاطب کتاب‌خوان هم سراغ آن بیاید و بتواند هدر رفتن هر روی کاغذ تنها برای چند کلمه متن طنز را پذیرد، از متن‌ها خوشش می‌آید و به آن‌ها می‌خندد. جا دارد که متنی به کتاب اضافه شود:«به فضای سفید بیشتر برای کمتر نوشتن در آن نیازمندیم.»

ثبت ديدگاه




عنوان