معرفی کتاب
بوی آدمیزاد میااااد

راه راه:

درست است که اسمش یار مهربان است اما هر یار مهربانی هم در حد وسعش یک کاری از دستش بر‌می‌‌آید. اینکه انتظار داشته باشید ظرف‌‌هایتان را بشوید، امتحان آنلاین‌تان را بدهد، توی جمع‌‌های کسل کننده به جایتان سرحال بازی درآورد و بعد یک لیوان خاک شیر پر گلاب هم بدهد دست‌‌تان فقط از خود گوگل بر می‌آید. بستگی به انتظار شما دارد که از یک یار مهربان چه انتظاری داشته باشید وگرنه او همین است که هست!

کتاب باغ وحش اساطیر نوشته احسان رضایی از آن یار‌‌های مهربان است که شوخ‌و‌شنگ است و فقط می­‌خواهد ساعتی را با او بگذرانید تا غم به دلتان راه نیابد و خوش باشید. احسان رضایی به هر دری می‌­زند تا سرگرم‌تان کند و خنده‌‌ای از شما بگیرد، اما گاهی آنقدر غرق این حالتش می‌شود که حواسش نیست بالاخره شوخی هم حدی دارد!  

باغ وحش اساطیر مثل باغ وحش رفتن است. از اقصا نقاط ۲۹ کتاب، داستان‌‌های اساطیریِ هرچه جک و جانور و جن و پری بوده را بار زده و آورده؛ البته با قفس‌‌هایی بی‌­در‌و‌پیکر در معرض دید شما قرار داده که هر آن، ممکن است یک غولچه بپرد بیرون و بگوید: بو آدمی زاد میااااد!

باغ وحش اساطیر واقعا یک باغ وحش است، همانطور که کسی به باغ وحش نمی­رود تا پندی بگیرد یا درسی بیاموزد، بلکه می‌­رود که چشم و گوشش به مخلوقات بیشتری بجنبد تا یک وقت به او ندید پدید نگویند. این وسط یکی دو تا جانور هم شیرین‌‌بازی در می‌آورد و یا عرض نعره‌­ای می­‌کند که بیننده عین چیز می‌­ترسد. اینجا هم دقیقا همین است. مثلا وقتی از جن و محل زندگی‌اش می­خوانید تا وقتی شپش مجبورتان نکند، جیگر حمام رفتن را ندارید و یا متوجه می‌شوید عکسی که با دوربین جلوی گوشی از خودتان می‌گیرید شبیه به نسناس است و تا قبل از خواندن این کتاب هرگز نمی­‌توانستید بگویید عکس کارت ملی‌‌تان شبیه به چیست!

درست است که وقتی کتاب را می‌خوانید در ابتدا می‌گویید خب که چه؟ سوژه بهتر نبود وقت و عمر‌مان را تلف کنیم؟ اما به قول خود احسان رضایی موجودات افسانه‌‌ای فقط مینوتور، سانتور، شیمر و اورک و هابیت نیست، بلکه ما وطنی‌‌اش را هم داریم و احسان رضایی برای خانواده خودش هم از همین‌‌ها برده است. با خواندن این کتاب نویسنده‌‌های عزیز داستان‌‌های تخیلی می­توانند داستان‌‌هایی صد در صد بومی تولید کنند و فقط مونتاژ قطعات نداشته باشند.

 یک کاربرد دیگر این کتاب هم وقتی است که شب در منزل فامیل مهمان باشید یا بالعکس و بچه‌‌های نازنینشان شکم شما را با ترامپولین اشتباه گرفته باشند، آن­وقت می‌­توانید با چیز‌‌هایی که یاد گرفته‌اید قصه‌­‌هایی سر هم کنید و رامشان کنید، جوری که با اشیاء خانه اشتباه گرفته شوند.

روی جلد باغ وحش اساطیر را اگر با یک کله شیر قرمز وسطش دیدید از انتشارات امیرکبیر است و اگر یک دایره سیاه بود که قاف نوشته از نشر قاف است. این کتابِ تا الان۱۵ هزارتومانی، ۱۲۸ صفحه‌ای است و علاوه بر کتابفروشی‌‌ها، از نرم افزار‌­‌های کتابخوان و سایت‌­های خرید کتاب هم می­‌توانید آن را تهیه کنید.

 

ثبت ديدگاه




عنوان