دستیابی به نکات تربیتی در شعر پخش شده در برخی مدارس
تربیت جنتلمنانه

راه راه: با انتشار فیلمهایی از پخش یک موزیک در برخی مدارس، عده‌ای با زیر سوال بردن شیوه تربیتی آموزش و پرورش و انتقاد به روشهای تولید نشاط، این مورد را به اجرای نرم سند ۲۰۳۰ در مدارس ربط دادند. در ادامه با تفسیر متن این ترانه و نشان دادن لایه‌های تربیتی آن، بر این ادعاها، خط بطلان خواهیم زد.

هی وقتشه بدی لبه رو بِیبِی بدو بدو بده کمرو هی (بوق)
در بیت اول، خواننده با دهنکجی به زبان انگلیسی، کلمه بیبی را بِیبِی تلفظ می‌کند که این نشان از بی‌اهمیت بودن دیگر زبانها در برابر زبان فارسی است؛ اگر باور ندارید، می‌توانید خودتان امتحان کنید تا بفهمید در هنگام تلفظ واقعا دهن کج می‌شود.
نکته دیگر در مورد این بیت این است که دانش‌آموزان تا کی قرار است آرایه‌های ادبی را با شعرهای سنگین شاهنامه یاد بگیرند؛ به عنوان نمونه، پیش از این دانش‌آموزان آرایه ممال را با «همه برکشیدند گردان سلیح» و تبدیل سلاح به سلیح آموزش می‌دیدن که خشونت‌آمیز بود اما حال با تبدیل بیبی به بِیبِی، این آرایه بدون هیچ خشونتی قابل آموزش است.

بیا بیا قرش بده (بوووق) واسه همه زنگ زدنات مرسی
منظور خواننده در این بیت قطعا و یقینا نوعی قر عرفانی است که مفسر از درک آن عاجز است و اینکه مفسر از اون آدماش نیست که چیزی را بدون سانسور ببیند و بشنود هم بی تاثیر در این عدم درک نیست (مگه فقط حافظ و سعدی می‌تونن عرفانی شعر بگن؟)

واسه همه پیگیریات مرسی واسه همه ی کادوهات مرسی
در مصرع اول به اهمیت والای پیگیری و استقامت داشتن در کار پرداخته شده است و در بیت دوم نیز فرهنگ هدیه و هبه دادن مورد تقدیر قرار گرفته است

وای (بوقُ) ببین جوون بابا خودتو (…) بابا
متاسفانه، در جامعه ماشینی امروز، پدران خانواده دچار اضافه وزن هستند، در این بیت خواننده با تیزبینی با گذشتن از نگاه سنتی که ورزش را منحصر به ورزش صبحگاهی دبستان می‌داند، پا را فراتر می‌گذارد و از باباها هم می‌خواهد به بدن خود تکانی بدهند.

همه میگن ساسی پاشو همه رو برقصون دادا
در این بیت شاعر با کلمه «دادا» گریزی به لهجه اصفهانی می‌زند تا به اهمیت لهجه‌ها در زبان فارسی اشاره کند

آقامون جنتلمنه جنتلمنه این خانومم عشق منه عشق منه
آقامون جنتلمنه جنتلمنه این خانومم عشق منه عشق منه
به اذعان اکثر کارشناسان حوزه خانواده، یکی از مشکلات مهم زوجین که اختلافات خانوادگی را نیز به همراه دارد، عدم ابراز محبت زبانی است که خواننده با تکرار چندباره این ترجیع‌بند در شعر به همراه یک زن، اهمیت این موضوع را برای دانش‌آموزان بازگو می‌کند.

فاز مثبتا رو نگیر که پیک چندباری دستت دیدم
در این بیت، خواننده به مخاطب خود میگوید که الکی فاز بچه مثبت‌های لوس را به خود نگیرد که چند باری در حال کار به عنوان پیک موتوری دیده است و از آنجایی که قشر پیک موتوری زحمتکش بوده و اهل سوسولبازی نیستند، در این بیت، لوس بودن که در نسل جدید به وفور دیده میشود، مورد نکوهش قرار گرفته است

اینجا تهرانه اگه شاخ بشی کار دستت میدم
خواننده مخاطب را امر به معروف می‌کند و او را تهدید می‌کند که اگر به شاخ مجازی تبدیل شود، کار دست او می‌دهد که در اصل این تهدیدی برای تمام دانش‌آموزانی است که حضورشان در شبکه‌های مجازی بیشتر شده است.

سلطان سلطان، جون بله قربان من خیلی عاشقتم و تویی همه دنیام
این بیت هم در ادامه ترجیع‌بند ترانه، به ابراز محبت بین زوجین اشاره دارد که همان پیش از این مطرح شد، امری ضروری است که باید در ذهن کودک نهادینه شود

سلطانه سلطانه همش دورهمی کردانه
در این بیت، خواننده با اشاره به صله رحم شخص از خانوادههایی که عزیزی را از دست داده‌اند، به عنوان مثال خانواده مرحوم کردان، مخاطب را سلطان خطاب میکند تا به اهمیت والای صله رحم بپردازد

عکساش همه هشتگ لاکچری تهرانه
متاسفانه در این بیت، شاعر کمی منحرف شده و به تبلیغ اشرافیت می‌پردازد که تاثیر رسوخ روحیه اشرافیت‌گرایی است و باید این مورد در وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته تا روحیه اشرافیت، از جامعه رخت ببندد.

وای (بوقُ) ببین جوون بابا خودتو (…) بابا
همه میگن ساسی پاشو همه رو برقصون دادا
آقامون جنتلمنه جنتلمنه این خانومم عشق منه عشق منه
آقامون جنتلمنه جنتلمنه این خانومم عشق منه عشق منه
این قسمت، ترجیع‌بند شعر است که تکرار شده است

شنوندگان عزیز صدای منو میشنوید از کالیفورنیا امریکا
در این قسمت از کار، خواننده با اشاره به حضورش در آمریکا، اعلام می‌کند که حرفهایی که تا الان گفته است یا از این به بعد می‌گوید، اگر مشکلی دارد، به خاطر حضورش در آمریکا و فرهنگ منحط آنجاست که اینگونه شده است و به دانش‌آموزان در مورد این انحراف هشدار میدهد.

سلامتی فابریکا سلامتی این‌رلا مخلص همه سینگلا
از بیت قبلی، تاثیرات غرب بر خواننده به اوج خود می‌رسد تا دانش‌آموزان به صورت محسوس این تاثیر فرهنگ غربی بر او را درک کنند.

هفتادیا شصتیا سلامتی مشتیا سلامتی فیمسا عاشقتونم افتضاح
هم‌اکنون عمده دانش آموزان مدارس را، متولدین دهه ۸۰ شکل می‌دهند و دیگر دهه هفتادی در مدارس وجود ندارد اما خواننده با زیرکی با اسم بردن از متولدین دهه ۷۰ و دهه ۶۰، احترام به بزرگتر را در دانش‌آموزان نهادینه می‌کند و از عشق خود به اینها می‌گوید تا آنها نیز عاشقانه به بزرگتر احترام بگذارند.

سلامتی اونا که بالان سلامتی چشم قرمزا
در نهایت، خواننده با آرزوی سلامتی برا مسئولان بالادستی و آن دسته از مسئولانی که به خاطر خدمت به مردم دچار کم‌خوابی شده و چشمهایشان قرمز شده است، کار خود را تمام می‌کند تا قدردانی از مسئولان را هم به دانش‌آموزان گوشزد کند.

البته خواننده با قرار دادن شصتیا و «اونا که بالان»، به فرد خاصی نیز اشاره دارد که از توضیح آن صرف نظر می‌کنیم.

ثبت ديدگاه




عنوان