نگاهی اجمالی به وضعیت کتاب طنز
جای خالی ها
۰:۰۷ ق٫ظ ۰۶-۰۵-۱۴۰۱
اگر شما هم بحث چاپ و انتشار کتاب به ویژه در حوزه طنز را دنبال کرده باشید، حتماً تاکنون با انتقادات زیادی مانند اوضاع خراب نشر، تیراژ پایین کتاب ها، افزایش قیمت کتاب و… مواجه شده اید که هر کدام از این دست مشکلات هم در جای خود درست و قابل تأمل است. در اینجا میخواهیم به طور خاص وضعیت کتاب طنز را بررسی کنیم.
اگر اهل سر زدن به کتابفروشی های سطح شهر برای دیدن و خواندن کتاب طنز باشید و یا حتی اگر تنبلی یا کمبود وقت به شما این اجازه را نمیدهد و ترجیح میدهید از طریق وب سایت و اپلیکیشن کتاب بخرید یا الکترونیکی مطالعه کنید، قاعدتاً دسته بندی کتاب ها را دیده اید و در اکثر مواقع کلمه طنز در آن دسته بندی پیدا نم یشود؛ یعنی بخشی مجزا به اسم طنز وجود ندارد.
طنز خودش میتواند یک رشته و سرشاخه باشد و گرایش های زیادی را در خود جای دهد. متأستفانه یکی از مشکلات اساسی در حوزه کتاب طنز، فقدان ناشر تخصصی است. هرچند مثلاً نشر قاف حرکت خوبی را در این راه شروع کرد ولی به هدف خود نرسید و اکنون سرنوشت نامعلومی دارد؛ البته انتشارات چرخ و فلک در زمینه ی ادبیات طنز کودک و نوجوان حضور نسبتاً فعالی دارد. از دیگر انتشاراتی که گوشه چشمی به کار طنز داشته اند میتوان انتشارات سوره مهر را نام برد که درسالهای اخیر آثار خوبی را به چاپ رسانده و روانه بازار کرده است. نشر چشمه نیز بخشی طنز با عنوان «جهان تازه دم» دارد که این بخش از سال ۹۳ فعالیتش را شروع کرده و تمرکزش بیشتر بر روی داستانهای طنز است، البته اکثراً از نوع ترجمه شده که بعضی از آنها با فرهنگ ما هم سازگاری ندارند. سایر نشرها نیز کمابیش کارهایی را به چاپ رسانده اند. مطمئناً اگر ناشری بتواند به طور خاص روی کتاب های طنز کار کند نه تنها ضرر نمیبیند، بلکه میتواند بازار را نیز در دست بگیرد. مزیت دیگر این کار، شناسایی و معرفی جمعی از استعدادها و نویسندگان حوزه طنز خواهد بود که جرئت خواهند کرد به خلق اثر بپردازند.
بین مردم کشورمان طنز، واژه ی غریبی نیست. هر چند آثار و نویسندگان به نامی در حوزه طنز داریم ولی کافی نیست و کمبود آثار خوب، به شدت احساس میشود. همانطور که مردم از فیلم و سریال خوب طنز استقبال میکنند به طوری که پربیننده ترین آثار لقب میگیرند؛ مؤلف دغدغه مند با شناخت ذائقه مردم نیز باید کار خوب بنویسد. با وجود مشکلات کمرشکن اقتصادی و هزینه بالای کتاب، هنوز هم افراد اهل مطالعه زیادی هستند که با پرداخت هزینه کنار می آیند ولی در پیدا کردن کتاب خوب می مانند.
در مجموع شاید اولین قدم برای بهبود وضعیت بازار کتاب طنز، شخصیت دادن به طنز باشد که این کار هم فقط با عزم و اراده خود طنزنویسان، طنزپردازان و دوستداران طنز حاصل می شود. وجود سایت ها و مراکز تخصصی حوزه طنز توسط افراد کاربلد و همچنین فعال شدن بیش از پیش پژوهش پیرامون طنز نیز میتواند نقش قابل توجهی در این زمینه داشته باشد.
ثبت ديدگاه