نگاهی به فصل جدید دورهمی
حیفِ دورهمی

راه راه: بهار سال ۹۴ بود که برای اولین بار برنامه ی دورهمی از تلویزیون پخش شد و از همان قسمت های ابتدایی توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. یک برنامه ی ترکیبی شامل نمایش روی صحنه، استندآپ کمدی، گفتگو با مهمان و با حضور تماشاگران در سالن که در هر قسمت تعدادی از آن ها نیز به دعوت مجری ( مهران مدیری) روی صحنه می آمدند و در پیشبرد برنامه نقش داشتند.
مخاطبان که مهران مدیری را به خاطر ساخت و بازی در سریال هایی مانند شب های برره، پاورچین، قهوه تلخ و… به خوبی می شناختند، این بار او را در قامت مجری یک برنامه ی ترکیبی می دیدند که نمونه ی آن به این شکل و ترکیب، در ایران دیده نشده بود. از قسمت چندم، مدیری علاوه بر اجرا، کارگردانی دورهمی را نیز بر عهده گرفت. هرچند در ابتدا حاشیه هایی همچون تقلیدی بودن دکور برنامه و همچنین رفتار مدیری با مهمانان، دامن برنامه را گرفت، اما برنامه به قدری محبوب شده بود که این حاشیه ها فراموش شد و روند مثبت برنامه همچنان ادامه پیدا کرد.
شاید مهمترین بخش برنامه آیتم های نمایشی برنامه بود که به شدت خنده دار بود و به نحوی پای تئاتر را به خانه های مردم باز کرد. این بخش که در ابتدا با شخصیت های زیاد اجرا می شد در هر فصل تغییر کرد تا جایی که در فصل سوم آیتم نمایشی فقط با یک شخصیت اجرا می شد.
بخش دیگر برنامه استندآپ کمدی های مهران مدیری بود که لا به لای آیتم های برنامه اجرا می شد و طی آن مدیری با زبانی طنز و البته گاهی بسیار تند از اوضاع اجتماعی و سیاسی کشور انتقاد می کرد. این استندآپ ها با واکنش های متفاوتی رو به رو می‌شد، چه مثبت و چه منفی، هم طرفدارانی داشت و هم مخالفانی. تا جایی که خیلی ها به استناد همین استندآپ ها مدیری را به طرفداری از جناح های سیاسی خاص متهم می کردند. حتی یک بار پای استندآپ های مدیری به مجلس هم باز شد و تعدادی از نمایندگان مجلس که یکی از اجراهای مدیری را توهین به عقاید اهل تسنن تلقی می کردند، خواستار برخورد با مهران مدیری و برنامه ی دورهمی شدند، که البته با عذرخواهی مهران مدیری مسئله حل شد.
جدای از واکنش ها، مدیری در استندآپ هایش حرف دل مردم را می‌زد و به مشکلات آنها می پرداخت. همین هم باعث استقبال بیش از اندازه ی جامعه از اجراهای مهران مدیری شد.
یکی از بخش های ثابت برنامه که تا الآن هم ادامه پیدا کرده بخش گفتگو با مهمان است. مانند بسیاری از برنامه های تلویزیونی مهمانان دورهمی هم هنرمندان و ورزشکاران مشهور بودند که باید به سوالات مدیری جواب می‌دادند. خلاقیت های مهران مدیری در گفتگو با مهمان و پرسیدن سوالات جنجالی، حضور مهمانان را برای مخاطب جذاب می کرد، البته این روند یکدست نبود و خیلی از مواقع هم گفتگوها خسته کننده می‌شد. اما اگر گفتگو هم خسته کننده بود، کلیت برنامه به دلیل وجود آیتم های مختلف جذابیت خود را حفظ می‌کرد.
تا این جا از گذشته‌ی دورهمی صحبت کردیم، اما فصل چهارم دورهمی…
فصل چهارم که بیشتر با اصرار تلویزیون ساخته شده تا خواست خود عوامل دورهمی و مهران مدیری هم چند بار در اجراهایش به این نکته اشاره کرده، هیچ شباهتی به آن دورهمی که جزو برنامه های پربیننده و خاطره ساز تلویزیون بود ندارد.
در فصل جدید آیتم نمایشی به کلی حذف شده. بخشی که بار مهمی از طنز برنامه روی دوش آن بود.
استندآپ ها دیگر آن ضرب قبلی را ندارند و بیشتر از این که بیان مشکلات با زبان طنز و گزنده باشند، تبدیل شده اند به غر زدن به مشکلات با زبانی نسبتا طنز و البته غیر گزنده. در بیشتر مواقع کنایه های ظریف و دلچسب سیاسی و اجتماعی جای خود را به تکه پرانی های گل درشت و تا حدودی تلخ داده اند.
گفتگو با مهمان هم به یک بخش تکراری تبدیل شده، این تکرار هم در گفتگو ها رخ داده و هم در دعوت از مهمان ها. یعنی گفتگوی خلاقانه و سوالات جنجالی جای خود را به سوالات روتین و معمولی داده اند که در هربرنامه ی دیگری از مهمانان پرسیده می شود. سوالاتی مانند فعالیت های گذشته و آینده ی مهمانان و علایق و سلایق شخصی شان که شاید برای کمتر کسی اهمیت داشته باشد.
قطعا برای کسی نباید اهمیت داشته باشد که فلان خانم یا آقای بازیگر رانندگی اش چطور است؟ یا کی و چگونه ازدواج کرده؟ یا چگونه وارد فضای کاری خود شده؟ یا… اصطلاحا به این گونه اطلاعات، می گویند خبرهای زرد. خبر زرد لزوما از طریق سایت ها و مجلات یا شبکه های اجتماعی منتشر نمی شود، گاهی یک برنامه ی تلویزیونی هم می‌تواند خبر زرد منتشر کند و این چیزیست که این روزها در فصل جدید دورهمی به خوبی دیده می شود.
در فصل جدید حتی حضور تماشگران روی صحنه هم کمکی به جذابیت برنامه نکرده. خلاقیت و بازی های با نمکی که در فصل های قبلی با تماشاگران می شد جای خود را به سوالات خیلی جدی اطلاعات عمومی داده اند که البته محض رضای خدا هم که شده یک کدام از حضار به آن ها جواب درست و حسابی نمی دهند. 

کلام آخر این که بهتر بود بعد از این که مهران مدیری در فصل دوم دورهمی پایان برنامه را اعلام کرد و گفت که دیگر موضوعی نمانده تا دورهمی به سراغ آن برود، واقعا این اتفاق می افتاد و به جای آن تیم سازنده ی برنامه به دنبال ساخت یک برنامه ی جدید و خلاقانه دیگر می رفتند تا امروز برنامه ی دورهمی به یکی از خسته کننده ترین برنامه های تلویزیون تبدیل نشود.

۲ Comments

  1. علی بهاری ۱۳۹۹-۰۳-۰۴ در ۸:۵۵ ب٫ظ- پاسخ دادن

    دورهمی بهار سال ۹۵ اومد. داداش یه سرچ بکن می‌خوای یادداشت بنویسی

    • محمد رضا رضایی ۱۳۹۹-۰۳-۰۶ در ۶:۳۰ ب٫ظ- پاسخ دادن

      حالا شما سر یه سال معامله رو بهم نزن😉

ثبت ديدگاه




عنوان