خبرکش
درم پشت سرت ببند…

 

آخیش
روحانی رفت. حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشور که هشت سال کامل سکّان هدایت قوه‌ی مجریه را در دست داشت، بالأخره این سکّان را رها کرد. پس از این اقدام شایسته‌ی روحانی، مردم ایران ضمن تمجید از این اقدام غیرارادی دولت در سراسر کشور به شادی و پایکوبی پرداختند. البته گفتنی است به‌دلیل این‌که دیگر نه حالی به مردم مانده است و نه احوالی، این شادی و پایکوبی به راحتی و در انظار عمومی قابل رؤیت نبوده و به‌گفته‌ی کارشناسان فقط خدا می‌داند الآن در دل مردم چه شور و شعفی برپاست.
یکی از شهروندان که نتوانسته بود خوشحالی‌اش را ابراز نکند، در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بیان این نکته که گمان نمی‌کرده است زنده بماند و چنین روزی را ببیند، اذعان داشت: “حالا این دوره که گذشت، ولی خدایی از این به بعد باید حواسم باشه به کی رأی میدم”. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که پرسیده بود: “حالا باز شما خودتون بهش رأی داده بودین، به نظرت ما که بهش رأی نداده بودیم چی کشیدیم؟” چیز خاصّی نگفت و به ادامه‌ی شادی‌اش پرداخت.

تعطیل
قوّت گرفت. با طرح موضوع تعطیلی کامل کشور برای دو هفته در ستاد ملّی کرونا، احتمال این تعطیلی دوهفته‌ای قوّت گرفت. وزیر کشور که به دلیل رفتن حسن روحانی موقّتاً ریاست ستاد را بر عهده داشت، در این جلسه گفت: “تعطیلات به‌عنوان یکی از راه‌های اقدام، اثرگذار است اما انجام این کار نیاز به مقدّمات، تمهیدات، برنامه‌ریزی، اقناع‌سازی و همراه‌سازی همه‌ی مسئولان و به‌ویژه همراهی مردم دارد”.
در پی این سخنان وزیر کشور، برخی از هموطنان به مسئولین اطمینان دادند که برای اعمال این تعطیلی کاملاً آماده‌اند و برنامه‌ریزی‌های لازم را نیز انجام داده‌اند، پس مسئولین از طرف مردم نگران نباشند و با خیال راحت تعطیلی را اعمال کنند.
یکی از این هموطنان آماده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: “ما از همون موقعی که صحبتش تو رسانه‌ها مطرح شد چمدونامونو بستیم، باکمونو پر کردیم، جوجه‌مونم خوابوندیم تو آبلیمو و زعفرون که به‌محض تعطیل‌شدن مملکت با باجناق و اهل و عیال بریم فریدونکنار عشق و حال”.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که پرسیده بود: “تو این وضعیت به نظرتون این کار درسته؟” گفت خیر و در ادامه افزود: “والا من خودمم خیلی حال نمی‌کنم با باجناقم برم سفر، ولی چه‌کار کنم؟ خانمم اجازه نمیده با داداشم اینا بریم شمال، منم حوصله‌ی اخم و قهرشو ندارم، مجبورم باجناقه‌رو هرجوری هست تحمّل کنم دیگه. فقط مسئولین زودتر تکلیف طرح رو مشخّص کنن که خیلی نباید جوجه رو تو آبلیمو نگه داشت”. خبرنگار ما پس از این مصاحبه مفقود شد.

زور
عربستان لو رفت. سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی عربستان را لو داد. در این گزارش تأکید شده که پس از پایان ریاست عربستان سعودی بر گروه بیست، سرکوب شدید فعالان حقوق بشر و آزادی بیان و نیز محاکمه‌های ظالمانه در این کشور به‌شدّت افزایش پیدا کرده‌است. همچنین در این گزارش آمده است: دوران کوتاهی که کاهش سرکوب‌گری در عربستان سعودی وجود داشت و اکنون به پایان رسیده است، نشان می‌دهد که هرگونه «توهم اصلاح» در این کشور صرفاً جنبه‌ی تبلیغاتی داشته است.
در پی انتشار این گزارش، عربستان سعودی این مطالب را از بیخ تکذیب و تمام کسانی را که این گزارش را در رسانه‌های این کشور منتشر کرده و یا خوانده و یا حتّی چیزهایی از آن را شنیده بودند، دستگیر و شکنجه کرد. رسانه‌ها و فعالان جهانی حقوق بشر نیز در پی انتشار این گزارش، سرهایشان را به نشانه‌ی تأسف تکان داده و به ادامه‌ی محکوم‌کردن اعطای مدال المپیک به جواد فروغی پرداختند.
گفتنی است یکی از خبرنگاران ما که برای تهیه‌ی مصاحبه با یکی از فعالان حقوق بشر عربستان به این کشور رفته بود، هنوز بازنگشته است.

ثبت ديدگاه




عنوان