مصاحبه
دیگه دوهفته پیش کرونا نگرفتم!

راه راه: دکتر عاطفه میرسیدی سالهاست استدیو را مطبش کرده و کنترل تلویزیون‌ها را منشی. ایام کرونا بیشتر از همه ی صدا و سیمایی ها و خبرنگارها چشممان به دهانش بود و حتی زحمتمان را  کشید و به کرونا هم مبتلا شد و از تجربه هایش گفت. خانم دکتری که دلسوزی و مهربانی اش را هیچوقت نمی­توانست جلوی دوربین پنهان کند و انقدر همه احساس خودمانی بودن کردند­، که حتی شد یکی از سوژه های طنز ایام کرونایی ملت همیشه در صحنه. از یک طرف آگاه و آرام کردن مردم در گفتگو های تخصصی و از طرفی هم لبخندی کرونایی به روی لب مردم نشاندن باعث شد اینبار و در حوالی روز خبرنگار، ما از خانم میرسیدی سوال بپرسیم:

 

– خانم میرسیدی عزیز خوب هستید؟

+ بعله خدا رو شکر خوبم فقط چند درصد جانباز شده ام.

 

– مطمئن باشیم؟

+ در ۴ ماه گذشته که دیگه کرونا نگرفتم ولی نگران کارکنان بیمارستانها هستم؛ دلشوره دارم.

 

– عرق نعنا کرونا رو درمان نمیکنه؟

+ عرق نعنا با نبات وقتایی که پسرم پرخوری کرده مثل آب رو آتیش معجزه میکنه ولی کرونا ازون بیدا نیست که ازین بادا بلرزه.

 

– یعنی اون دوهفته پیشی که کرونا گرفته بودید و خوب شدید عرق نعنا نبود؟

+ دو هفته پیش من و ویروس ملاقاتی نداشتیم شایدم منو دیده و با خودش گفته بی خیال این مارو از رو برده! خودش آخر کروناس. عرق نعنامونم تموم شده فعلا

 

– هنوزم کرونا مثل یه سرماخوردگیه؟

+ کرونا واسه خیلیا حتی از سرماخوردگی هم آسونتره… اصلا ویروس تنفسی ای تا حالا کشف نشده بود که نصفی از کسانی که وارد بدنشون بشه هیچی شون نشه حتی و نیم درجه هم تب نکنند ولی کرونا اینجوریه… در ۴۵ درصد دیگه هم کرونا مثل یک سرماخوردگیه؛ در بعضیا خفیف و در بعضیا شدید… سردرد، تب،بدن درد، اسهال و سرفه. ازینا فقط گروه کمی تنگی نفس یا حس سنگینی در قفسه سینه پیدا میکنند که اونم از دو روز تا ۷ روز برطرف میشه..اما ۵ درصد حسابی بالا پایین میشن به قول قدیمیا! دور از جون‌میرن اون دنیا و برمیگردن و البته بعضی از این گروه هم برنمی­گردن.

فقط ایراد کار این ویروس اینه که با سرعت برق قبل از اینکه شمسی خانوم خبر ابتلای قمر خانوم اینا رو به همسایه ها و فامیل مخابره کنه، به بدن همه اعضای خانواده و خود شمسی خانوم هم در طرفه العینی ورود کرده! پس یه حساب سرانگشتی بکنیم اینجوری که روزی ۱۰۰ هزار نفر هم اگه با ویروس روبوسی کنند، ( منظورم ابتلا به کروناست) ۵۰ هزار نفر انگار نه انگار…۴۵ هزار نفر سرماخوردگی ای که بدن درد داره و اسهال و سرفه و حس نکردن بوها…و ۵ هزار نفر هم بعد از گذشتن از فیلترهای ۴۰۳۰ یا ۱۱۵ راهی مرکز درمانی یا بیمارستان و تست و آزمایش و سی تی و… دو هزار و اندی شون بستری.

البته ما هر روز مدتیه عدد ۲ هزار و اندی مثبت و هزار و خرده ای بستری رو میشنویم که این فاصله رو بذارید به حساب آزمایش منفی کاذب ها…

خلاصه در قصه‌ی نا تموم کرونا هر روز هم  ۲۰۰ نفر ازون ۱۰۰ هزار نفر حالا قدری بالاتر و کمی پایین تر به رحمت خدا میرن. حالا شما هر چی دوست داری اسم این بیماری رو بذار.

 

– چند نفر تو روز هایی که کرونا داشتید بهتون گفتند با آب نمک قرقره کنید؟

+ آب نمک؟ هیشکی! اصولا کسی منو راهنمایی نکرد نمیدونم چرا!!! فقط بعضی از دوستام برام غذاهای مقوی فرستادن و بعضی هم تعارفشو کردن و یکی هم گل فرستاد. توصیه ای در کار نبود.

 

– کرونا ترسناک نیست؟

+ کرونا از نشستن پشت فرمون و رفتن میون راننده هایی که وقتی پشت ماشینن تبدیل میشن به قاتلان بالفطره ای که راننده های ماشینای دیگه رو مثل رقبای عشقی خودشون میبینن که حقشونو خوردن و باید با یک حرکت ناگهانی ازش انتقام بگیرن، خطرناک تر نیست… واقعا خطرناک‌تر نیست.

 

– شما باید مردم رو از کرونا بترسونید یا رفیق کنید؟

+ بستگی به مردمش داره. بعضیا رو باید ترسوند و بعضیا رو باید آروم کرد. در کل ترکیبی از ترس و امید با دزهای مختلف… بهش میگن خوف و رجا.

ترسیدن بدن رو ضعیف و تسلیم میکنه اما امید البته به همراه روشنگری میتونه سرطان رو هم شکست بده.

 

– تا حالا چیزی به مردم گفتید که پشیمون باشید؟

+ پشیمون؟ نه چون همیشه با قلب و وجدانم درگیرم در مورد مردم. حقیقت پشیمونی نداره.

 

– چیزی می خواستید بگید که نتونستید بگید؟

+ چیزایی که نمی­تونم بگم رو یا بهتر بگم ‌نمیخوام بگم رو با خدا مطرح میکنم. مشکلم حل میشه.

 

– وقتی پزشک شدید فکر می­کردید خبرنگار بشید؟

 + من راستش هیچوقت خودم رو خبرنگار ندیدم و هنوزم بلد نیستم خبرنگار حرفه ای باشم.

 

– پزشک خبرنگار تو ایام کرونایی چیکارا میکنه؟

+ همون کارایی که من کردم شایدم خیلی خیلی مفیدتر و بیشتر ‌من بضاعتم همینقدر بوده… راستی من شغلم سه ساله که خبرنگاری نیست.

 

خانوم دکتر.. مردم چیکار می­کنن این وسط؟

+ مردم که قربونشون برم بعضیا همچین به یه کرونایی دیگه نگاه میکنن انگار که قاتل بروسلی رو کشف کردن. بعضیا هم از سر سوزن رد می­شن ولی از دروازه نه مثلا مراکز درمانی رو شبیه یه ویروس گنده میبینن و شمال و عروسی و دورهمی و تولد و پاساژ رو پاک پاک، در صورتی که برعکسه… بعضیا هم واقعا درست رفتار میکنن، صحیح منطقی و به جا. همگام با مردم همراه با مسئولین.

 

– طنز هایی که راجع به خودتون بوده رو دیدید؟ چه واکنش داشتید؟

+ خوشحال میشم که مردم به بهونه من بخندن یا حتی لبخند بزنن البته تا جایی که من خجالت نکشم.

 

– چی می خواستید بشه که نشده؟

+ می­خواستم یه صبح جمعه بیدار شم و از اخبار بشنوم که گروهی از دانشمندان ایرانی درمان قطعی کووید رو پیدا کردن ولی هنوز نشده…

 

– چی می خواستید نشه که شده؟

+ دلم می­خواست هیچکسی از کادر درمان نمیره و نمیمرد… فقط همین.

 

– دیگه چی؟

+ دیگه…ان شاالله یک سال دیگه….نپرسید یعنی چی اما به خاطر بسپرید.

 

۲ Comments

  1. زهرا ۱۳۹۹-۰۵-۲۱ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ- پاسخ دادن

    چرا کروناز رو نپرسیدین پس؟ 🙂

    • نام ۱۴۰۰-۰۷-۱۳ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ- پاسخ دادن

      کروناز رو که ایشون نگفته بود!

ثبت ديدگاه




عنوان