تقویم تاریخ 11 تیر
روز خوش بودنِ مفتکی

تاریخ و تاریخ نگاران، روز یک جولای را در کشور خود بزرگ‌پندار و عشق ریاست و طبل توخالی آمریکا، به‌نام جوک ثبت کردند.

آخه یکی نبود به آنها بگوید «شما خودت کلا دویست سالتم نشده. اون وقت برامون روز جهانی ثبت می‌کنی، بیخیال!»

تاریخ می گوید اولین جوک توسط یونانی‌ها ساخته شد که به ۳۶۰۰ سال قبل برمی‌گردد. از آنجا بود که لطیفه اختراع شد، چرا که در این روز نمادین همه باید بخندند و به شادمانی سپری کنند.

در ایران به دلیل شیرین بودن هم‌وطنان هر لحظه و هر کجا که برویم خنده و شادی برپاست. حتی در گروه خانوادگی شوهرعمه‌ها نقش پُررنگی برای ایفای این نقش دارند. تحقیقات می‌گوید یونانی‌ها اولین کمدی کلاب را تاسیس کردند؛ ولی شما جدی نگیرید. من مطمئن هستم که قبل از آن ایرانی‌ها جوک گفتن را خوب بلد بودند؛ اما چون رسانه‌ای نداشتیم که به نام خودمان ثبتش کنیم، این عنوان را از ما قاپیدند. لابد فکر کردید خودبزرگ‌پنداری دارم؟ خیر. باستان شناسان می‌گویند در قدیم اینترنت نبوده و کاغذ هم هنوز به دنیا نیامده بود. برای همین مردم روی لوح گلی یک سری نوشته‌هایی ثبت کردند که در کشور عراق کشف شد. مردم عراق آن زمان به خط میخی و آشوری روی آن لوح‌ها معماهای بامزه نوشته بودند. خب شما به من بگویید عراق در آن زمان هم برای امریکا و اروپا بود؟ معلوم است که خیر، اصلا نصف اروپا جزء ایران بود.

 البته اگه به دوستان غرب‌پرست باشد می‌گویند «بله. آمریکا خیلی قوی و نایس می‌باشد و همیشه همه جای دنیا برای آنها بوده!»

 دو محقق که کارشان کشف همین خشت و گل‌ها بوده، به‌نام مایکل استرک و ناتان واسرمن توانستند بفهمند این چیزهایی که آن زبان بسته‌ها نوشتند با قبلی‌ها فرق دارد. البته آنها نمی‌دانستند مقدمه و  پضربه چیست؛ ولی یکجوری کار را درآوردند و متوجه شدند قضیه از چه قرار است.

ثبت ديدگاه




عنوان