گزارش
سلفی با چند یار مهربان

راه راه:

این هفته، هفته کتاب و کتابخوانی است. از آنجا که در این هفته رگبار توصیه‌های کتابخوانی ارگان‌ها، سازمان‌ها و ان‌جی‌او‌ها­ی فرهنگی شروع می‌شود، به خودمان قبولاندیم که «چرا راه راه نه؟» ما از آن‌هایی هستیم که فقط همین یک هفته دست دور گردن این یار مهربان نمی‌اندازیم تا سلفی مناسبتی‌مان را بگیریم، بلکه در تمام روز‌های سال هم با این یار مهربان گرمابه و گلستان می‌رویم، پس بی‌معرفتی است که این هفته‌ی اختصاصی‌اش را با  چند یار مهربان‌مان آشنایتان نکنیم.

 

یک کتاب آبرو بَر

اگر یکی دو هفته پیش تحلیلگر فوری مسائل آمریکا شده‌اید و می‌دانید رای الکترال چیست، یقین داشته باشید که نوشته‌های «تاریخ مستطاب آمریکا» شما را از دانش‌تان آمریکا شناسی‌تان شگفت‌زده می­کند. دکتر محمد صادق کوشکی در این کتاب تاریخ آمریکا را با زبان طنز روایت کرده و البته چاره‌ای هم جز خندیدن به این تاریخ ندارید.

 

با خواندن این کتاب شاید نیاز نباشد دیگر بچه‌های فامیل را بزنید!

کتاب اشتباهات روانشناسی را عماد رضایی نیک نوشته و با زبان طنز، تجربه‌اش از درمان چند اختلال روانی کودکان را گفته است. هم طنز می‌خوانید و هم روانشناسی و هم یاد می‌گیرید با گودزیلا و زامبی‌های نسل جدید چه رفتاری داشته باشید.

 

«رزیتا خاتون» پیشنهادی برای همه‌ی فصول!

از نام کتاب هم پیداست که سید مهدی شجاعی در این کتاب رفتار‌های لنگه به لنگه‌ی سنتی و تازه به دوران رسیدگی زنان و مسایل اجتماعی و حقوقی‌شان را با ظرافت زبان طنز نوشته است. بیانیه‌های منتشر شده در این کتاب را هر لحظه بخوانید داغ داغ است و  فعلا تاریخ انقضایی ندارد!

 

به جای اینکه چندین کتاب نوجوان بخوانید، «جاسم رمبو» را چند‌بار بخوانید!

داوود امیریان که در کتاب‌های «گردان قاطرچی‌ها» و «رفاقت به سبک تانک» ثابت کرده طنز‌نویس ماهری برای کتاب‌های نوجوان است، کتابی هم با عنوان «جاسم رمبو» دارد که مجموعه‌ای از قصه‌های کوتاه طنز با شخصیت‌های نوجوان است. جاسم رمبو پیشنهاد خوبی برای وقت‌هایی‌ست که نوجوانان کتاب­خوار غر می‌زنند که کتاب خوب برای سن و سال ما کم است! چون چندین‌بار می‌شود آن را خواند.

 

 

 

شاعر‌ها مجلس را ترک نکنند، برای آن‌ها هم داریم!

حیف است چند کتاب طنز معرفی شود و از کتاب‌های شعر غافل شویم، اما چون انتخاب بین «خنده‌های امپراتور» رضا احسان پور و «فیض بوک» ناصر فیض برای معرفی، کار سختی است، شما هر دو را بخوانید. اولی نقیضه‌های رضا احسان پور بر کتاب «گریه‌های امپراطور» فاضل نظری است و باید هر دو کتاب را بخوانید تا ببینید طنز رضا احسان پور چه بر سر آن همه احساس و غزل آورده. دومی هم مجموعه شعر‌های ناصر فیض است که هیچ چیز را از زبان طنز اشعارش بی‌بهره نگذاشته است.

 

يك ديدگاه

  1. محبوبه ۱۳۹۹-۰۹-۰۱ در ۳:۴۰ ب٫ظ- پاسخ دادن

    البته خنده های امپراتور فقط نقیضۀ گریه های امپراتور نیست. شعرهای بقیۀ کتابهای فاضل نظری را هم نقیضه کرده است.

ثبت ديدگاه




عنوان