اَبَرویکی‌پدیا
طنین صدای قوطی‌ها در عین‌الاسد

راه راه: ابرقدرت:
یا قدرت جهانی(به انگلیسی great power) به کشور مستقلی گفته می‌شود که تا اینجا(کلیک کنید) می‌خورد، قد گاو بلانسبت این بزرگوار (ن ک به: درآمد امریکا از فروش نفت عراق). و متأسفانه قد گوساله کارایی ندارد. عین لودر سرمایه جهان را صاف می‌کند و می‌رود‌، بدون این‌که فرقی داشته باشد رئیس دولتش مودب دموکرات است یا بی‌تربیت جمهوری‌خواه.

ویژگی‌ها:
ازخودگذشتگی: جوری که علی‌رغم وجود آمار ۱۲درصدی فقر و بالاترین میزان جرم و نکبت توی خودش، هی به توی دیگر کشورها علاقه دارد و با عدم ورود به روند انتخابات، دموکراسی و رأی‌گیری، با بدبختی توده‌های مردم همدردی می‌کند.
هیبت: درشت و ترسناک است. جوری که گاوهای شیرده مناطق جنوبغرب آسیا با دیدنش شیرشان خشک شده و علی‌رغم تعهد به کنوانسیون‌ «بشکه‌های دوستدار کودک»، شیر خشک به خورد گوساله‌های معصوم خود می‌دهند.

ابزارها:
تحریم: همیشه بیخ خیک گشادش است‌. علی‌رغم اینکه تنها گزینه‌ی روی میز و توی فایل‌هاست، ادای آلترناتیو(jaygozin) را درمی‌آورد. بسیار حیاتی‌تر از سلاح‌های هسته‌ای‌ است. به همین سبب امریکا از بچگی به آن وابسته بوده است. حق اوست، سهم اوست، عشق اوست. آثار عمیق آن در ترک برداشتن کشورها به وضوح قابل مشاهده است.
شورای امنیت: از پاتوق‌های عمده‌ی نامبرده که علاوه‌بر صرف قلیون و زهرماری در کنار سایر قدرت‌ها، به مرور «تشریفات دیپلماتیک دو» که در ترم چهار علوم سیاسی دانشگاه علمی-تخیلی‌شان خوانده‌اند، می‌پردازند تا یادشان نرود.
ذیل منشور: سیاه‌چال پشتی مدرسه‌ی ابتدایی‌تان. اشاره به فصل هفت منشور ملل متحد که دست قدرت‌های فاتح جنگ‌های بین‌الملل را برای تحریم(به انگلیسی sangtion) و حمله(به انگلیسی attack) باز می‌گذارد تا دوباره شانس‌شان را امتحان(به انگلیسی test) کنند.

پیشینه:
سرتاسر تاریخ امریکا(همین امریکای جدید بعد از کشتار بومیان) کلش با همین ایشالا ماشالای جوّ تحریم و ارعاب و تهدید قد کشیده و این‌قدی(see more) شده. به همین خاطر هم هست که هیچ ویرایش‌کننده‌ای چیزی نیافته تا در این‌جا به‌عنوان پیشینه جاساز کند. با این حال؛ ما یک چیزی ردیف می‌کنیم تا شما که تا اینجا آمده‌اید، دست خالی نروید: پس از جنگ‌های جهانی، ایالات متحده که بخاطر دور افتادن از معرکه همه‌چیزش نو(به انگلیسی no) مانده بود، شروع کرد به جلو افتادن. تا اروپا و آسیا بلند شوند ببینند دور و برشان چی به چی است، حضور نظامی امریکا در ویتنام و کره و ژاپن هم خوب جاافتاده بود.
از نون‌بارترین(!) برهه‌های تاریخ امریکا حملات ۱۱سپتامبر بود که دیگر جوری در مستعمرات لنگر انداختند که پاسپورت‌شان هم لازم نمی‌شد و پاره‌‌اش کرده و توی دریا انداختند.
تاریخ معاصر امریکا به دو دوره‌ی قبل و بعد چَک سپاه پاسداران(see location) تقسیم می‌شود. به این ترتیب؛ هم‌زمان با حمله‌ی چهارشنبه ۱۸دی‌ماه به عین‌الاسد، این رژیم از موضع «جنب بخورید می‌خورمتون» به «حالا یه فال حافظ بگیرید ببینیم نظر خواجه در مورد تحریمای جدید چیه» تغییر فاز داد و دیگر رژیم نبود، بلکه نایس و جنتلمن(download here) شده‌بود. در منابع محلی، لهجه‌ی فارسی رئیس‌جمهور ایالات متحده پس از این رویداد از خود تهرونی‌های باستان هم فارسی‌تر تخمین زده می‌شود. هم‌چنین جنازه‌های متعلق به افسران مرحوم‌شده در پایگاه امریکایی، به‌عنوان ردگم‌کنی صدای قوطی(به انگلیسی can) درآورده و مصدومان نیز تا خود بیمارستان امدادی تل‌آویو فریاد می‌زدند «ما گیلاسیم، ما گیلاسیم».

چشم‌انداز:
بنابر پیش‌بینی آگاهان؛ در آینده نیز علاوه‌بر جدیدترین نمونه‌ی تحریم‌ها، در کنار سبزی‌پلو ماهی نوروزی از حضور احسان علیخانی(see: father of tears) نیز در ویژه‌برنامه تحویل سال کاخ سفید استفاده خواهد شد. بلکه قلب‌ها به هم نزدیک شوند، کمی دور هم سر بر شانه‌(به انگلیسیcomb) هم بُگذاریم و دوست باشیم.

جستارهای وابسته:
نامه درخواست تحریم از سوی هفتاد فعال معدنی به ترامپ
چَک اول
دعوت نظام به خویشتنداری از سوی تاج‌زاده
برجام پاره‌پوره

يك ديدگاه

  1. علیان ۱۳۹۸-۱۰-۲۶ در ۸:۲۶ ب٫ظ- پاسخ دادن

    تا اینجا(کلیک کنید) خندیدیم.

ثبت ديدگاه




عنوان