گزارش
عملکرد صداوسیما در نیمه اول۱۴٠٠ در بخش طنز/ خندیدن به تکرار در کروناسالی

اگر پیش‌بینی، تجویز، دستور یا هر چیز دیگری که «بیل گیتس» صادر کرده، درست باشد و «بالا برویم، پایین بیاییم، تا پایان ۲٠۲۲ کرونا در جهان جولان دهد» و عزیز از ما بگیرد؛ سال ۱۴٠٠ دقیقا در وسط این بحران قرار دارد. در چنین شرایطی، مدیریت روان و اعصاب مخاطب رسانه‌های جهان، در میان اصرار بر انعکاس لحظه‌ای اخبار مرگ و میر انسان‌ها و جنگ دارو و تحریم واکسن، ایجاب می‌کند به صورت جدی‌تری به سرگرمی و خندیدن مخاطب فکر کرد. مخصوصا که شرایط دورکاری و مدارس آنلاین، اکثر اعضای خانواده‌ها را در چهاردیواری خانه، جمع کرده و به صورت طبیعی، نیاز به شوخی و شادی، بیشتر هم هست.
اما کارنامه تلویزیون در نیمه اول ۱۴٠٠؛
در ابتدای سال؛ سریال‌های نوروزی، جنگ‌ها و مسابقات مثل هر سال پای ثابت طنزهای تلویزیون بودند. اغلب سریال‌های پخش شده نوروز، طنز بودند که برخی چون «نون خ» -پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۴٠٠ که طی دو سال اخیر، جای «پایتخت» بدون ایده و به تکرار افتاده را گرفته است- حتی معیارهای تولیدات تلویزیونی را نیز ارتقا دادند.
اگر شروع به کار برنامه‌هایی چون «زوجی نو» و «کارستون» و «شوتبال» را نیز جزو کارنامه طنز صداوسیما جای دهیم، همچنان در بخش برنامه‌سازی، ایده‌هایی نوی دیگری وجود نداشته و «خندوانه» و «شکرستان» و «کلاه قرمزی» یا تکرار شده اند یا با برخی تغییرات فرمی، فعالیت جدیدی را شروع کرده‌اند.
اما در ادامه سال، تلویزیون رویکرد سابق مبنی بر «الزام به تولید محصولات جدید طنز» را کنار گذاشت و برنامه طنز جدیدی در این ایام پخش نشد. بعد از ماه مبارک رمضان اما، این کمبود تا حدودی جبران شد و بعد از تکرار سریال‌های طنز قدیمی همچون «ترش و شیرین» و «پاورچین» (که همچنان در جذب مخاطب موفقند) مجددا آنتن‌ها در اختیار طنزپردازان قرار گرفت. «بوتیمار» و «زیرخاکی دو» جزو این گروه بودند که اولی برخلاف پخش در ساعت پربیننده‌ی پرمخاطب‌ترین شبکه، سریال موفقی نبود و دومی، در ادامه توفیقاتش، نسبتا خوب ظاهر شد.
پس از این دوره، سیتکام «وضعیت زرد» به عنوان اولین تجربه باشگاه طنز انقلاب در این زمینه، در گوشه‌ی خاک‌گرفته‌ای از کنداکتور شبکه سه قرار گرفت، با این حال-با تکیه بر محتوا- تاحدودی موفق شد مخاطب خود را پیدا کند. مخاطبی که پیشتر با «مردم معمولی» نیمه‌کاره رامبد جوان در شبکه خانگی، در جریان جنس و روند سیتکام قرار گرفته بود.

در رادیو نیز، همچنان برنامه صبحگاهی جمعه‌های رادیو ایران «جمعه ایرانی» پرمخاطب و پرانرژی به کار خود ادامه داد. جمعه ایرانی که با شیوع کرونا، بدون تماشاچی برگزار می‌شود، شور و حال این سال‌ها را حفظ کرده و به باور تولیدکنندگان با اقبال میلیونی نیز روبه‌رو است.
رادیو صبا نیز که در سال‌های اخیر در کنار رادیو جوان و رادیو تهران، فعالیت در حوزه طنز را بخشی از مشی خود قرار داده است، در نیمه اول سال جاری با بیش از شش برنامه موفق رادیویی، پیشتاز بوده است. که برنامه‌های نمایشی «آقای فرصت» و «دهه هشتادی‌ها»ی این شبکه مشخصا به انتخابات و رأی اولی‌ها پرداخت که در نوع خود، جدید بود.

در مجموع؛ رادیو و تلویزیون نمره قبولی می‌گیرند. اما با لحاظ کردن شرایط ویژه امسال و تکراری بودن اکثر برنامه‌ها یا سریال‌های پخش‌شده، نمره مرزی صداوسیما قابل خدشه نیز هست. امید است این روند در شب‌های طولانی‌تر نیمه دوم سال و ایام ویژه یلدا، دهه فجر و… جبران شود.

يك ديدگاه

  1. . ۱۴۰۰-۰۸-۱۱ در ۹:۲۵ ب٫ظ- پاسخ دادن

    وضعیت زرد عالی بود. امیدوارم زودتر فصل بعدیش رو بسازن

ثبت ديدگاه




عنوان