نگاهي به روزنامه‌هايي كه نياز به كاغذ دارند (1)
کدام روزنامه آناناس می‌خواهد؟

راه راه: درست همان روزی که وطن امروز، به دلیل مشکلات مالی و کاغذی، تعطیل شد، برخی روزنامه های دیگر که برعکس روزنامه وطن امروز، خیلی به کاغذ نیاز داشتند، بدون «مشکل کاغذی» منتشرشدند. به همین مناسبت، نگاهی به این روزنامه ها – به ترتیب حروف الفبا – انداختیم ببینیم چه شگفتی در عرصه روزنامه نگاری آفریده اند و چه بمبی در هیروشیمای اطلاع رسانی منفجر کرده اند و چرا به قول مشاور رسانه ای رییس دولت، به کاغذ نیاز دارند؟!
 

۱) روزنامه اطلاعات
از افتخارات پیش از انقلاب روزنامه اطلاعات می توان به چاپ مقاله توهین آمیز «رشیدی مطلق» علیه امام خمینی(ره) اشاره کرد که موجب اعتراض عموم مردم و سرعت گرفتن حرکت انقلاب اسلامی ایران شد! همزمان با انقلاب اسلامی مردم ایران نیز، تیتر «شاه رفت» این روزنامه را مردم اصلاح کردند و یک «در» به وسط آن افزودند. پس از بازشدن این «در»،  تا سالها این روزنامه فقط منتشر می شد و کار دیگری نداشت تا آنکه تیتر «استوانه انقلاب به ملکوت اعلی پیوست» این روزنامه، قلب ادبیات فارسی را لبریز از بتن و یک سری چیزهای دیگرکرد! صاحب نظران عقیده دارند روزنامه اطلاعات، برای تشبیه ظاهری آن مرحوم، به امام راحل و تقلید از تیتر روزنامه کیهان(روح امام به ملکوت اعلی پیوست)، هول شده و یادش رفته است که «ستون» به ملکوت نمی پیوندد و اصلاً چرا؟!

اطلاعات

در حرفه ای بودن و نیاز به کاغذ داشتن این روزنامه همین بس که وقتی سردبیرش برود مسافرت، روزنامه سرمقاله ندارد و جایش را خالی نگه می دارند تا سردبیر بیاید (۱۸/۰۲/۹۵) چون خیلی همدیگر را دوست دارند و به همِ دیگر احترام می گذارند. همین وفاداری باعث شده تا صفحه بندی و حروفچینی این روزنامه هم بعد از ۸۸سال دست نخورده بماند و به همان چاپ سنگی یک قرن پیش، وفادار بماند. درباره مدیرمسئول روزنامه اطلاعات (محمود دعایی) هم نظری ندارم! بنده خدا پیاده و سواره می گردد هرجا مراسمی، نشستی، برنامه ای، چیزی هست می رود داخل، کیک و شیرش را می خورد و یک جای یک نفر را می بوسد و می آید بیرون. وی خیلی عِجق است.

.
یک شماره از اطلاعات
روزنامه اطلاعات روز شنبه ۱۲ مرداد (اولین روز تعطیلی وطن امروز) را که نگاه کنیم، عکس بزرگ دولت در صفحه اول است و سردبیر جامعه شناس! روزنامه، در سرمقاله اقتصادی! آن، جلوگیری از استهلاک خودپردازها، جلوگیری از ذوب کردن پول خرد توسط مردم و پیشگیری از تپق زدن وزرا هنگام اعلام رقمهای درشت را از مزایای حذف ۴صفر از پول ملی دانسته است! هرکس قانع نشد باید برود در «قانع» خودش تجدید نظر کند.

نیم صفحه پایین صفحه اول و صفحه های ۳ و ۴ و ۵ و ۶ و ۹ و ۱۰ و ۱۲ و تمام صفحه های ۸ و ۱۱، با آگهی های مزایده و مناقصه و ترحیم و تبریک پرشده است. یعنی نصفِ ۱۲صفحه این تک‌شماره، کاملاً عادلانه به مناقصات و مزایده ها اختصاص یافته، جوری که دهان علم روزنامه نگاری را پاره کرده است! یکی از مهمترین آگهی های این روزنامه هم در راستای اطلاع رسانی به عموم مردم ایران و حتی جهان، آگهی فروش شناور دوموتوره با نازلترین قیمت است که خیلی است. صفحه ۵ روزنامه نیز حاوی جدول است که خیلی خوب است و در صفحه ۷ آن می توانید درباره سموم کشاورزی و اینکه هرکدام را به کجای کشاورزی باید زد، اطلاعات خوبی کسب کنید.

آموزش پُخت کرپ مرغ و قارچ از دیگر مطالب این شماره است که پیشنهاد می کنیم حتماً اِعراب گذاری شود تا حداقل بتوانیم نام آن را درست بخوانیم و اینکه آیا این که نوشتید، خوردنی است یا مالیدنی؟! مرسی.

فضای اندک باقی مانده از «روز»نامه اطلاعات هم به «تعامل با بچه های حرف گوش نکن»، عیناً با همین تیتر و «۴دلیل برای خوردن آلبالو» اختصاص داده شده است. بنده که به شخصه، تا الان آلبالو نمی خوردم چون هیچ دلیلی برای خوردن آلبالو نداشتم و با خواندن این مطلب در روزنامه اطلاعات، همین الان دارم می روم آلبالو بخرم و آلبالویم را بخورم. شما هم بروید آلبولویتان را بخورید و دیدید و دیدیم و همه مردم دیدیند که این روزنامه باید کاغذ بگیرد و اصلاً بحث «آشنا» بازی و اینها نیست و کار کاملاً علمی است. ربطی هم به آلبالو و آناناس ندارد.

ثبت ديدگاه




عنوان