کاندیداشو 15/ بررسی کامل تاریخچه مناظرات و ارائه مدل‌های جدید برای مناظره
مزرعه گل‌های گوشت‌خوار

راه راه:

پس از مناظرات دو به دوی سال ۸۸ که منجر به هرس بسیاری از درختان ایران، خاورمیانه و حتی جهان شد، سازمان صداوسیما با پیراهن عثمان کردن تکثر نامزدها در حرکتی نیمارگونه دست او را از پشت قپونی زد و برای سال ۹۲ مدل جدیدی از مناظرات را برگزار کرد که تحسین بسیاری از کارشناسان ورزشی کشور را برانگیخت.
در این مدل هرکدام از نامزدها به قید قرعه باید از صندلی خود بلند می‌شدند و پشت تریبون پاسخ می‌رفتند و به سوالاتی از پیش مشخص شده جواب می‌دادند.
سال ۹۶ نیز صداوسیما همان روش قبل را در پیش گرفت با این تفاوت که یار کمکی وجود داشت: آنهم برای مجری! یکی دیگر از تفاوت‌های فاحش آن نبودن عارف برای جاذبه گردشگری خطاب کردن معدن بود.
اما در سال ۱۴۰۰ حتی داد کارشناسان ورزشی هم با حذف تریبون پاسخ درآمد. نامزدها هم وقت و بی‌وقت و هرجا می‌توانستند نسبت به این مدل مناظره انتقاد داشتند و مردم نیز با کاهش ۶۰ درصدی مشاهده انتقاد خود را در چشم مدیران صداوسیما فرو کردند. برنده اصلی این مناظرات فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو بود که توانست ده دستگاه تارای دنده‌ای را با عنوان تشریفات به صداوسیما قالب کند تا اشکالاتش مشخص شود و هنگام عرضه عمومی به مردم برطرف شده باشد.
پس از بیان مطالب فوق بر آن شدیم که چند مدل مناظره دیگر که می‌تواند جذاب‌تر باشد را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 

مدل شوتبالی

در این مدل نامزد‌ها به قید قرعه هرکدام باید با توپ به صفحه نمایش حساس به فشاری شوت کنند و صفحه نمایش پس از برخورد با اندازه گیری میزان ضربه و مکان ضربه سوالی به آن‌ها نمایش می‌دهد که نامزدها ۳ دقیقه برای پاسخ دادن به آن فرصت دارند. پس از اتمام ۳ دقیقه، دیگر نامزد‌ها که دور استودیو در حال تمرین و گرم‌کردن بوده اند با توپ به نامزد سوال شونده حمله ور می‌شوند و هرکس که در مدت زمان ۱ دقیقه بیشترین توپ را به او بزند می‌تواند از او انتقاد کند. مجری تراز برای اجرای این مدل مناظره حامد آهنگی است و پیش بینی‌ می‌شود برنده این مدل مناظره همیشه محسن رضایی باشد.

 

عصرجدیدی

در این مدل مناظره نامزد‌ها به دو چراغ قرمز و سفید مجهز هستند. نامزدها بر اساس تست هوش و نمره هوشی روی صندلی‌ها قرار می‌گیرند و سوالات از کسی شروع می‌شود که تست هوشش نمره بیشتری داشته است. نامزدها دیگر اگر از پاسخ‌های او قانع شدند سفید و اگر نشدند قرمز می‌دهند و در نهایت کسی که بیشترین چراغ قرمز را دارد توسط شورای نگهبان از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شود و کسی که بیشترین سفید را دارد وقت بیشتری را در آخر کار برای دفاع می‌گیرد. مجری تراز برای این مدل مناظره احسان علیخانی است که با توجه به روند حذف‌ها در مناظره احتمالا رئیس جمهور آینده هم خواهد بود.

 

خانه‌مایی

این مدل مناظره در خانه نامزدها برگزار می‌شود و هرکدام از آن‌ها موظف هستند به سوالاتی که صدای روی مخ پس زمینه می‌گوید پاسخ دهد و کارهایی که او می‌گوید را دانه به دانه و دسته به دسته انجام دهد. اینگونه مردم خودشان با دیدن وضع زندگی نامزدها از نزدیک با زندگی آن‌ها روبه رو می‌شوند و خودشان انتخاب می‌کنند که کدام زندگی به زندگی‌ آن‌ها شباهت دارد و کدام نامزد بیشتر می‌تواند آن‌ها را درک کند. بسیاری این شیوه را اولین شیوه‌ای می‌دانند که سال ۹۲ قرار بود به خاطر کم شدن اسطحکاک میان نامزد‌ها برقرار شود که توسط تهیه کننده خانه ما خریداری و بعدا به این برنامه تبدیل شد.

 

فرمانده‌ای

در این مدل نامزدها به یک جزیره دورافتاده منتقل می‌شوند و هرکدام در گوشه‌ای از جزیره رها می‌شوند. آن‌ها باید با استفاده از نقشه خودشان را به مرکز جزیره و محل برگزاری مناظرات برسانند. راهنماهای نقشه برای آن‌ها سوالاتی است که از قبل روی نقشه تعیین شده است. یک تیم فیلم برداری هوایی و یک تیم آکسسوار و یک تیم پزشکی همیشه همراه با هرکدام از نامزد‌هاست ولی لام تا کام با او صحبت نمی‌کنند تا مبادا تقلب شود. مردم قسمت تلاش‌های نامزد برای رهایی از مرگ را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند که آیا او می تواند رئیس جمهور خوبی برای کشوری باشد که روحانی ۸ سال رئیس جمهور آن بوده یا نه. در نهایت کسانی که به محل مناظرات در مرکز جزیره می‌رسند و از موانع زیست محیطی شبیه جنگل، دریاچه، آتش‌فشان، مرداب وحشی، مزرعه گل‌های گوشت‌خوار و بازار لباس زنانه‌فروشی رد می‌شوند به ترتیب ورود حق دفاع از خودشان را خواهند داشت و پاسخ‌های خود را جمع‌بندی می‌کنند.

ثبت ديدگاه




عنوان