نیمه پر پهلوی

ورود شاه با کفش

راه راه: همش که نمی‌شود آدم نکات منفی پهلوی‌ها را بگوید، آن هم یک عده مرده، حالا اگر زنده بودند یک چیز، پامیشدند یک پدرسوخته‌ای رعیتی چیزی می‎گفتند خنک می‌شدند اما الان دستشان از این دنیا کوتاه است و تتمه چپاولاتشان هم ماه به ماه تحت عنوان پول‌تو جیبی میرود توی حساب مفت‌خوری به نام ولیعهد بابا. بخاطر این مورد آخری هم که شده خدا را خوش نمی‌آید چهار تا کار درست درمون هم که کردند، بماند خاک بخورد. مثلا همین قضیه راه آهن و اینا که معرف حضور هست، حالا این یکی را گفتند کار انگلیس‌ها بود ولی بالاخره…
از نکات مغفول مانده درمورد پهلوی‌ها آینده نگری‌شان بود. مثلا آن‌ها اولین کسانی بودند که هشتگ #سگ_فحش_نیست را ترند کردند. توی همین قضیه کاپیتولاسیون که یک بند مهمش می‌گفت اگر شاه ایرانی، سگ امریکایی را زیر بگیرد، پدر پدرسوخته‌اش را درمی‌آوریم. فی‌الواقع شاه خودش را از سگ کمتر می‌دید، بزرگوار خیلی متواضع بود و البته واقع‌بین! یعنی آن موقع، امروز سلبریتی‌ها را می‌دید و ازشان حمایت می‌کرد. هنردوستی نیز از ویژگی‌های ذاتی‌اش بود.
شاید به قیافه‌اش نیاید ولی جز اولین روشنفکران بود، اصلا خیییلی. مثلا اولین کسی بود که گذاشت مردم از نزدیک ببینند وقتی یکی به یکی تجاوز می‌کند، چقدر بد است، تازه این فرایند را انداخت وسط جشن و پایکوبی این‌ها تا روحیه مردم آسیب نبیند. توی همین جشن هنر شیراز. شما میزان روشنی فکر را ببین، روشنفکری زمان شاه ‌ها…به پول الان کلی روشنفکری می‌شود.
از ویژگی‌های بارز آن یکی شاه ارادتش به مقدسات بود، شاهد روشنش هم اینکه وقتی رفته بودند مسجد گوهرشاد را به توپ ببندند و ملت را نفله کنند، کفشش را دراورد و با کفش نرفت تو. لامصب خیلی مذهبی بود.
یا مثلا برای اینکه زنان از حجاب زده نشوند، در معابر چندین جالباسی تعبیه کرده بودند که هروقت زنان آرتروز گردنشان عود کرد یا احساس کردند مردم بخاطر سیاهی چادر افسرده شدند، لچک مذکور را دربیاورند آویزان کنند که چروک نشود.

ثبت ديدگاه




عنوان