به بهانه ی اکران اینترنی فیلم زیر نظر
همچنان ابتذال…
۰:۴۱ ق٫ظ ۲۵-۰۳-۱۳۹۹
راه راه: فیلم زیر نظر جدید ترین اثر مجید صالحی به عنوان کارگردان است که قبل از این همه او را به عنوان یک بازیگر و کمدین می شناختند. البته پیش از این فیلم نیز صالحی سریال های موج و صخره، سه در چهار و سال های دور از خانه را کارگردانی کرده اما، فیلم زیر نظر اولین تجربه ی سینمایی او به عنوان کارگردان است که جدیدا هم اکران اینترنتی شده و هم در شبکه ی نمایش خانگی توزیع شده است.
تهیه کنندگی فیلم بر عهده ی محمد شایسته و رامبد جوان است و رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی و آزاده صمدی از بازیگران مطرح فیلم هستند.
داستان فیلم ماجرای مردی به نام محسن (رضا عطاران) است که در زمان غیبت همسرش، رفیقش، امید (امیر جعفری) را به خانه می آورد تا چند روزی را با هم خوش بگذرانند. درست زمانی که همسر مرد به او اطلاع می دهد که تا چند ساعت دیگر به خانه بر می گردد، مرد متوجه می شود که کاناپه ای که برای همسرش عزیز است سوراخ شده. از آن جایی که این دو نفر در خانه مواد مخدر مصرف کرده اند، مرد فکر می کند سوراخ روی کاناپه با ذغال به این روز افتاده و چون می ترسد که همسرش متوجه مصرف مواد شود، با دوستش نقشه می کشد که هر طور شده از شر کاناپه خلاص شوند.
در کل فیلم، ما شاهد تصمیمات احمقانه ی همین دو شخصیت برای حل مشکل کاناپه هستیم. تصمیماتی که هر بار مشکل را بدتر می کنند. تصمیماتی که می توانست بار اصلی کمدی فیلم را به دوش بکشد ولی مانند بسیاری از فیلم های کمدی این روزها کمدی فیلم مبتنی بر شوخی های کلامی لب مرزی و مبتذل و همچنین بازی های بازیگران معروفی مانند رضا عطاران و امیر جعفری است.
با این که داستان پتانسیل شوخی های موقعیت متعدد را دارد، ولی از این نوع شوخی ها به اندازه ی شوخی های کلامی و شخصیت پردازی با نمک، استفاده نشده.
در طول فیلم گره های دیگری در کنار گره اصلی فیلم وجود دارند که باز نمی شوند و به عنوان یک مسئله ی فرعی رها می شوند. مانند معمای مرگ یکی از ساکنان ساختمان که تمام همسایه ها را درگیر می کند و پای پلیس را به ساختمان باز می کند اما در پایان معما حل نمی شود. در کل فیلم زیر نظر بدون هیچ اتفاقی پیش می رود. فقط یک گره اصلی وجود دارد که ما شاهد واکنش شخصیت ها در مقابل این گره هستیم.
بعضی اتفاقات منطق ندارند. مثلا در یک صحنه، محسن برای این که نشان دهد اموالش برایش اهمیت ندارد و دلیل اصلی ناراحتی اش از پاره شدن کاناپه چیز دیگری است، با خونسردی تمام تلویزیون گران قیمتش را زمین می اندازد و با لگد خوردش می کند. اما در صحنه های پایانی وقتی کاناپه، که تصمیم گرفته اند گم و گورش کنند، از در ساختمان دزدیده می شود، تا چند کوچه دزد ها را تعقیب می کنند.
یکی از ایرادات شخصیت پردازی، مردان ساختمان هستند. مردانی چشم چران و هوس باز که با وجود تاهل، هیچ تعهدی به همسران خود ندارند و این رفتار، رفتار همه ی مردان فیلم و کاملا عادی و طبیعی نشان داده می شود. حتی بخشی از شوخی ها نیز از همین شخصیت پردازی شکل می گیرد. همچنین بسیاری از شخصیت های فیلم بلا تکلیفند و هیچ نقشی در پیشبرد داستان ندارند و حذف شدنشان نه تنها به فیلمنامه ضربه نمی زند که شاید کمی از سردرگمی و بلاتکلیفی داستان را نیز کم کند.
فیلم زیر نظر با سانسورها و اصلاحیه های متعدد اکران شده اما همچنان مبتذل است و با واکنش ها و مخالفت های متعددی رو به روست. تا جایی که رامبد جوان که از تهیه کننده های اصلی فیلم است، ترجیح داده در اقلام تبلیغاتی فیلم اسمی از او آورده نشود.
در کل فیلم زیر نظر برای تماشای تنها و بدون خانواده و صرفا با هدف سرگرمی و وقت گذرانی فیلم بدی نیست اما اگر دنبال یک داستان پر کشش، شخصیت پردازی های جدید و متفاوت، بازی های جدید از بازیگران یا شوخی های قوی و به شدت خنده دار و از همه مهمتر محتوای سالم هستید، این فیلم انتخاب مناسبی نیست.
ثبت ديدگاه