معرفی کتاب
کتابی  برای حاضر جوابها

راه راه: عنوان کتاب کمی غلط انداز است و با تصویر طراحی شده روی جلد که شیطان را با پیژامه و شاخ و سبیل و غل و زنجیر نشان می دهد آدم را بیشتر کنجکاو می کند تا بالغتنامه شیطان، از نزدیک آشنا شود.

کتاب فرهنگ شیطان(The Devil’s Dictionary) اثر آمبروز بیرس(Ambrose Bierce) نویسنده شاخ طنز سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۹۱۱ میلادی از اوهایوی آمریکاست که معروفترین اثر دیگرش داستان «حادثه ای در پل اول کریک» است. بیرس، هم داستان نویس و هم روزنامه نگار و هم ویراستار بوده و به خاطر شغل نظامی اش هر چه می نوشت مثل گلوله تا مغز استخوان ملت را می سوزاند، به همین خاطر به او «بیرس تلخ» می گفتند. بیرس در نوشته هایشاهل مقدمه چینی نبود و سریع سراغ اصل مطلب می رفت و همین سبک بعدها از آب بندی به فیلم ها جلوگیری کرد. او سرانجام در سن ۷۱ سالگی مثل قصه داستانهایش که پر از مرگ و اشباح است، ناپدید می شود.

عنوان مجموعه «فرهنگ شیطان» در ابتدا «واژه نامه بدبین ها» بود که به دلیل تقلیدهای سرسام آوری که از این اسم صورت می گیرد، بیرس با تغییر نام کتابش به «فرهنگ شیطان» همه را قال می گذارد.

این کتاب بار اول توسط مهشید میر معزی با عنوان دایره المعارف شیطان از سوی انتشارات مروارید و یک بار دیگر توسط رضی هیرمندی (پژوهنده طنز) توسط انتشارات فرهنگ معاصر که ناشر تخصصی کتاب های فرهنگلغت است به چاپ رسیده است.

«فرهنگ شیطان» دو زبانه (انگلیسی و فارسی) است و مترجم تمام سعی خودش را کرده تا فارسی اش را تمیز در بیاورد و در هر صورت برای کسانی که معتقدند زیرنویس بهتر از دوبله فارسی معنی را می رساند بهانه خوبی است هر دو زبان را با هم بخوانند و کلاس بگذارند.

انسان های خلاق جهان اطراف خود را طور دیگری می بینند و همان طور هم بیان می کنند مثل عبید زاکانی خودمان که در «رساله تعریفات» به همین سبک واژه ها را توصیف کرده است. (اگر اطراف خود را طور دیگری نمی بینید سرتان را ازگوشی بیاورید بیرون احتمالا اصلا چیزی نمی بینید!)

به جز چهار پنج صفحه اول کتاب که شامل پیشگفتار می شود، ۲۴۶ صفحه بصورت خالص واژه نامه ای است که می توان روزانه چند کلمه را به عنوان قرص خلاقیت مصرف کرد. خواندن این کتاب برای نو طنزنویسان یا کهنه طنز نویسان یا جدی نویسان و خلاصه هر کسی که به چیز های معمولی چپ چپ نگاه می کند، توصیه می شود.قیمت این کتاب ۱۸۰۰۰تومان است.

چند نمونه را با هم بخوانیم:

اتمام حجت

در دیپلماسی به آخرین تقاضا قبل از سازش گفته می شود

آشنا

کسی که شناخت ما از او آن قدر هست که می توانیم از او قرض بگیریم اما آن قدر نیست که به او قرض بدهیم. نیز به معنای حد پایینی از دوستی است وقتی شخص مورد نظر بی پول و بی نام و نشان باشد و به معنای دوست صمیمی است هرگاه طرف مربوطه ثروتمند و سرشناس باشد

چاخان

دروغی که هنوز دندادن درنیاورده

نقرس

اصطلاح پزشکان برای درمان روماتیسم پولداران

مغز

دستگاهی که به وسیله آن فکر می کنیم فکر می کنیم

 

 

ثبت ديدگاه




عنوان