چگونه یک سازمان کتابخوان و کارکنان اهل مطالعه داشته باشیم
کتاب دوزیست خود باشید

حالا که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (یا طهران) امسال با استقبال دهشتناک (از طرف خوبش) روبرو شد، اگر فکر کردید که شما هم حرکتی در راستای کتابخوان کردن سازمان و کارکنان خود داشته باشید و پزی بدهید و مدرکش را قاب کنید، بزنید توی سایت سازمان، کور… کوره راه را انتخاب کرده‌اید. به جای هرکاری، این متن را بخوانید. قبل از اینکه این متن را بخوانید هم سنگ‌هایمان را وابکنیم. باید بگویم که اصلاً به تأسیس یا توسعه کتابخانه و اضافه کردن کتاب به سبد رفاه کارکنان و تشویق و ترغیب کارکنان از طریق برنامه‌های فرهنگ سازمانی و حتی انگیزه دادن به آنها برای شرکت در نمایشگاه کتاب، فکر هم نکنید. چرا؟ چرا ندارد. اظهر من الشمس است که این روش‌ها قدیمی شده و بیخیال. شما که نمی‌خواهید واقعاً سازمانتان را کتابخوان کنید؟! می خواهید؟! معلوم است که نمی‌خواهید. پس همین راه‌حل‌های ما را بخوانید و گواهینامه سازمان کتابخوان برتر را بگیرید بچسبانید به هرکجایتان که می‌خواهید.
۱) به همه کارکنان اعلام کنید که با تائید مدیریت محترم و موافقت هیئت مدیره محترم و ابلاغ مدیریت محترم واحدها و کلیه رؤسا و بستگان و آشنایان؛ همه کارکنان (روی همه تأکید کنید و کلمه همه را بُلد و درشت‌تر بنویسید)، بله همه کارکنان می‌توانند از یک‌ساعت و نیم مأموریت اداری برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران استفاده کنند. اگر سازمانتان در شهرهای دیگر است، این مدت را به دوساعت افزایش دهید.
۲) به کارگزینی بسپارید هرکه خواست از این یک‌ساعت و نیم استفاده کند، فقط می‌تواند بین ساعت ۱۱ تا ۱۲ونیم باشد و قبل و بعد از آن هم نمی‌تواند مرخصی بگیرد.
۳) به غذاخوری اعلام کنید هرکه ناهار نیامد، تا سه روز به او ناهار ندهند. حتی با پرداخت پولش!
۴) طوری برنامه‌ریزی کنید که اطلاعیه فوق‌الذکر، روز آخر نمایشگاه کتاب به دست کارکنان برسد.
۵) یک لیست از ناشرانی که اول اسمشان با قاف شروع می‌شود تهیه و اعلام کنید با هماهنگی انجام شده، کارکنان می‌توانند از این ناشران با تخفیف ویژه نیم درصد کتاب بخرند.
اگر کسی واقعاً سراغ یکی از این ناشران رفت و تخفیف نداشت، بگویید اسم آن ناشر در لیست شما اشتباه تایپی بوده یا بگویید قبلاً همکاران به غرفه ناشر مزبور هجوم برده و همه تخفیف‌هایش را برده‌اند و نُچ‌نُچ کنید.
۶) آدرس سایت اینترنتی نمایشگاه کتاب را درون سازمان بلاک کنید.
۷) یک جایی را که در داشته باشد در سازمان مشخص کنید و به عنوان کتابخانه افتتاح کنید. دقت کنید که حتماً قفل و کلیدش گم شده باشد.
۸) ساعت فعالیت کتابخانه تازه افتتاح شده را از نیم‌ساعت بعد از تعطیل شدن سازمان تا نیم‌ساعت و یک دقیقه بعد از تعطیل شدن سازمان قراردهید.
۹) اگر از این شرکت پولدارها هستید، یکی از کتاب‌های روانشناسی را که اسم نوعی پستاندار یا حیوان دوزیست دارد، به تعداد کارکنان بخرید و در حرکتی نمادین روی میزشان بگذارید. پیشنهاد اول ما، قورباغه یا دایناسور است.
اگر پولدار نیستید فایل PDF یک کتاب رایگان را روی کانال پیام رسان شرکت بگذارید. موضوعش مهم نیست.
۱۰) شما دیگر بیش ازحد به فرهنگ مطالعه و کتابخوان شدن کارکنانتان توجه می‌کنید. بهتر است پول کتابی که در بند قبل خریدید را با اقساط سه ماهه از حقوق کارکنان کم کنید. پول که علف خرس نیست!

ثبت ديدگاه




عنوان