یادداشت
یخ در بهشت!

راه راه:

نگاهی به فیلم «باخانمان» | اگر شما در خانواده‌ای مرفه زندگی می‌کردید، بعد از ده سال صبر قرار بود با دختر عمویتان ازدواج کنید، استاد دانشگاه بودید و به خاطر ورزش روزانه قدرت بدنی بالایی داشتید، پدرتان می‌خواسته شما را در قامت دکتر ببیند ولی شما راه مورد علاقه خودتان را رفته‌اید اما الان متوجه شده اید که بچه این خانواده نیستید چه می‌کردید؟

این دقیقا وضعیتی است که مسعود خاکپور با بازی «حسام محمودی» در سریال «باخانمان» در آن گرفتار شده است. او در همان ابتدای قصه به خانواده اصلی‌اش می رسد و در طول داستان شخصیت‌های جورواجور زیادی به قصه اضافه می‌شوند که هر کدام داستان خود را دارند.

شوخی‌های سریال یا حول محور تکرار می‌گردد یا اینکه در تضاد شخصیت‌ها و اعمالشان با دیالوگ‌ها خود نشان می‌دهد. گاهی نیز موقعیت‌هایی به وجود می‌آیند که خوب پرداخته نمی‌شوند و کم و بیش توجیه منطقی ندارد.

لحن گفت‌وگوی کاراکترها در طول داستان با هم یکسان است و دست نویسنده از آستین تک تک دیالوگ‌ها بیرون آمده است. دو سه کاراکتر هستند که با بقیه از لحاظ دیالوگ تفاوت پیدا می‌کنند که آن هم در طول داستان خود را نشان نمی‌دهد.

«باخانمان» همانند مشق یک نویسنده نوپای طنزنویسی است که نتوانسته طنز قصه را به پختگی برساند هرچند از کارگردانی «برزو نیک نژاد» بهره می‌برد که سابقه کاری‌اش را در سریال‌هایی چون «ساخت ایران۲»، «قرعه» و «پنچری» دیدیم و امیر برادران با تجربه کار در «مسافران» رامبد جوان، «ساختمان پزشکان» سروش صحت و «در حاشیه» و «هیولا» مهران مدیری نویسندگی‌اش را بر عهده دارد. مثل وقتی که «یخ در بهشت» می‌خریم ولی شربتش تمام می‌شود و یخ‌های مزه‌دار آن می‌ماند.

در روزگار «صفر بیست و یک»ها و «پایتخت۶»ها که چیزی جز متلک‌پرانی شخصیت‌ها به هم، شوخی دیگری دیده نمیشود و حتی گره‌های داستانی محکم جای خود را به دیالوگ‌های سخیف داده‌اند، «باخانمان» تلاشی برای ارائه یک طنز درست است، هرچند در فرم انتخابی و روایت داستانی‌اش لنگ می‌زند و انتظارات مخاطب را برآورده نمی‌کند.

با این حال در باخانمان تک و توک شاهد خلق موقعیت‌های طنز هستیم و همین، کمی امیدوار کننده است. هرچند هرچه از سریال میگذرد، از مقدار این موقعیتها کم شده و مثل بقیه سریال‌های طنز، شوخی‌های کلامی تعدادی شخصیت پرگو که دور هم جمع شده‌اند و توی سر و کله هم میزنند و وسط حرف هم میپرند و… بخش بیشتر سریال را تشکیل میدهد.

ثبت ديدگاه




عنوان