نگاهی به سریال پدر پسری
یک خانواده ی معمولی

راه راه: سریال پدر پسری، سریال ویژه ی ماه مبارک رمضان است که از شبکه پنج سیما پخش می شود. کارگردانی این سریال بر عهده ی محمد رضا حاجی غلامی است که پیش از این فیلم های لکنت، آبی کمرنگ، جمعه گل و سلام را کارگردانی کرده و جوایز مختلفی هم از جشنواره های معتبر داخلی و خارجی دریافت کرده است.
تهیه کنندگی سریال نیز بر عهده ی رضا جودی است که پیش از این تهیه کننده ی آثار مهم و پر مخاطبی مانند لیسانسه ها، فوق لیسانسه ها، اغما، صاحبدلان و… بوده است.
فیلمنامه ی سریال محصول دفتر فیلمنامه ی باشگاه فیلم سوره است که سرپرست نویسندگان آن احسان ثقفی است. البته  فیلمنامه ی سریال اقتباسی از کتاب طنز آخرین نشان مردی نوشته ی مهرداد صدقی است.
بازیگران اصلی سریال، مهران رجبی، عزت الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ چاپ، محمد جواد جعفرپور، کتایون بختیاری و یدالله شادمانی هستند.
سریال هم مانند کتاب سیر داستانی مشخصی ندارد و یک سریال اپیزودیک است، یعنی هر قسمت داستان مربوط به خودش را دارد که در همان قسمت هم به نتیجه می رسد. سریال راوی ماجراهای چند خانواده از یک فامیل است که باهم در یک ساختمان زندگی می کنند.
فیلمنامه خیلی مقید به داستان های کتاب نیست و برداشتی آزاد از کتاب است. طنز سریال هم به خوبی و قوت کتاب نیست.
سریال در ایجاد شوخی های کلامی تا حدود زیادی ضعیف است و شوخی های موقعیت نقش پر رنگ تری در اثر دارند. البته همین شوخی های موقعیت هم یکدست نیستند و هرکدام قوت و ضعف متفاوت از یکدیگر دارند. یعنی در بعضی از قسمت ها و سکانس ها شوخی ها جذاب و خنده دار است و در بعضی از قسمت ها و سکانس ها نیز در خنده گرفتن از مخاطب ناموفق.
در بیشتر قسمت ها قصه ای شکل نمی گیرد، بلکه فقط یک موقعیت به وجود می آید و ما شاهد واکنش شخصیت ها نسبت به آن موقعیت هستیم. یعنی عنصر گره افکنی و گره گشایی در اغلب قسمت ها وجود ندارد. به همین دلیل بیشتر قسمت ها خسته کننده می شوند. همین موقعیت ها هم بسیار ساده و پیش پا افتاده است و پیچیدگی خاصی ندارد.
شخصیت پردازی هم خیلی باور پذیر نیست، یعنی ما از شخصیت های بزرگتر سریال که هر کدام سنی از آن ها گذشته و باید رفتار منطقی و پخته ای داشته باشند، در اغلب موارد رفتارهایی بچه گانه و یا تصمیم هایی که آشکارا اشتباه هستند می بینیم. طوری که شخصیت عقل کل داستان، حامد که کوچکترین و جوانترین عضو خانواده است، باید مدام نسبت به رفتارهای بچه گانه ی بزرگترها تذکر دهد.
ذکر این نکته مهم است که موارد گفته شده در هر قسمت نسبی است و نمی شود آن ها را به کل سریال تعمیم داد.
البته سریال کاملا خانوادگی است و در مجموع فضای شیرین و شوخی های سالمی دارد و برای یک دورهمی کوتاه خانوادگی کاملا مناسب است.

ثبت ديدگاه




عنوان