مصاحبه با نقش آفرينان بزرگداشت روز دانشجو در صد سال اخير
۱۶ آذر ۱۴۳۲

راه راه: در آستانه صدمین سالگرد ۱۶ آذر و روز دانشجو در گفت‌وگو با کسانی نشستیم  که حضور تاریخی شان باعث ثبت این واقعه در تقویم شد. کسانی که در این صد سال با تلاش و حضور پررنگشان نگذاشتند این تاریخ مهم فراموش شود تا همواره در یاد‌ها بماند که دانشجو کیست و روز دانشجو یعنی چه؟

 

اولین نفری که پای صحبت‌هایش نشستیم آقای بزرگی است که ما را به دفتر کارش دعوت کرد. فضا‌ی کاری آقای بزرگی هنوز بوی روز‌های دانشجو را میدهد. وقتی وارد شدم انگار وارد صحن دانشگاه شده‌ام و خاطره روز‌های دانشجویی را زنده کرد.

آقای بزرگی از روز دانشجو برایمان بگویید و حضور خودتان در آن روز.

  • اون روز کم‌کم داشت فراموش می‌شد. دانشجوها یادشون رفته بود که چه کار‌هایی برای اون‌ها انجام شده. من این غرفه رو ۷۰ ساله دارم و همه‌ی این سال‌ها رو با معاونت فرهنگی تمام دانشگاه‌ها قرارداد بستم که ارزون‌ترین موز بازار رو برای روز دانشجو فراهم کنم. دانشجو‌ها نباید یادشون بره که این روز یعنی چی و موز کنار غذای سلف، یک نماد بود. خیلی‌ها اومدن نفوذ کنند در سیستم که کشک و یا زرشک رو دورچین غذای سلف روز دانشجو تصویب کنند ولی ما مقاومت کردیم و نگذاشتیم این روز فراموش بشه.

 

دومین نفری که باید حرف‌هایش را می‌شنیدیم استاد بزرگ طنز فاخر ایران جناب بی بندی بود. او که از پیشکسوتان این عرصه است بیشتر از هر چیز به دلقک‌هایی نقد داشت که فضای استندآپ کمدی اصیل روز دانشجو را به تباهی کشاندهاند.

آقای بی بندی از بزرگداشت روز ۱۶ آذر برایمان بگویید. چه شد که شما سخنران نوستالژیک این روز شدید؟

  • الان رو نبینید یه مشت بچه مفو میارن تقلید صدای سگ و گربه میکنن… اون زمان‌ها که مثل الان پیر و هاف هافو نبودم.. رو سن آمفی تئاتر دانشگاه غوغایی به پا می‌کردم. اصلا تن و بدن این دانشجو‌ها میلرزید. ما تاریخ می‌گفتیم بهشون. می‌فهموندیمشون که این روز دانشجو روز دانشجو که می‌گن یعنی چی … شما همین یه جمله رو از من بشنو ببین چه مفاهیم سنگین و تحلیلی تو خودش داره: «یه روز یه دانشجوعه می‌خوره به نرده برنمی‌گرده»

هار هار هار هار …..

(به دلیل بند آمدن نفس استاد از شدت خنده مصاحبه متوقف شد)

 

مدیر برنامه تیم ژانگولر بازی ارکیده آخرین فردی بود که قصد مصاحبه با او را داشتیم اما  به دلیل استقبال دائمی سازمان‌ها و ارگان‌ها در همه مناسبت‌ها وقت گفت‌وگو نداشتند و تنها به ارسال یک پیام افتخار‌آمیز از سابقه فعالیتی خود در روز دانشجو اکتفا کردند و نوشتند:

  • برنامه‌های ما تنها برنامه‌ای بود که با کمال افتخار در این صد سال بزرگداشت روز دانشجو هیچ‌وقت لغو نشد و با استقبال همیشگی و پرشور دانشجویان و فرهیختگان مواجه بود.

ثبت ديدگاه




عنوان