معرفی کتاب
ترجیحا این کتاب را نخوانید

راه راه: قسم خوردن ندارد اما «ترجیحا مجرد با روابط عمومی بالا» واقعا اسم کتاب است! آخر الزمان است دیگر. شاخ و دم که ندارد. هیچ بعید نیست کتاب طنز درباره حجاب و بی‌حجابی هم از نشانه‌های ته دنیا باشد. محمدرضا شهبازی و چند نفرِ دیگر از اعضای باشگاه طنز انقلاب اسلامی جمع شده‌اند دور هم و توی ۱۲۷ صفحه، حجاب این روزها را -و شاید دقیقترش را بخواهید، بی‌حجابی این روزها را!- متلک باران کرده‌اند. جالب است که انتشارات «تلاوت آرامش» که خود را ناشر تخصصی حوزه زن، حجاب، خانواده و سبک زندگی معرفی می‌کند این کتاب را منتشر کرده است. آخر الزمان است دیگر. شاخ و دم که ندارد.
نویسندگان جوان این کتاب، معلوم نیست پشت‌شان به کجا گرم بوده که این قدر خشن با حجاب گلاویز شده‌اند و حتی اول مطالبشان شجره نامه‌هایشان را هم نوشته‌اند. سیزده نفری به جان حجاب رایج خیابانهای مملکت افتاده‌اند. با ابزارهای متنوع. یکی با نامه نگاری، یکی با بازجویی، یکی با لغت نامه، یکی با خاطره و… . بیچاره حجاب. شماره صفحه‌ها که بالا می‌رود، رسواتر می‌شود! کتاب «ترجیحا مجرد با روابط عمومی بالا» با طنز کردن برخی تلاشهای کلیشه‌ای برای مثلا گرامیداشت روزِ حجاب و عفاف شروع می‌شود و نامه نگاری بینِ “اداره تقویت و گسترش حجاب و عفاف و خانواده در جامعه” و “واحد پشتیبانی” را دست می اندازد. بعد، جلوتر انواع پوشش در گذر تاریخ معرفی می‌شود. واقعا انواعش با تصویر در کتاب موجود است. البته یکی از آنها شطرنجی است. بعدتر لغت‌نامه را دستکاری شده می‌بینید. مثلا جلوی برهنگی دو نقطه گذاشته و نوشته‌اند: «صرفه جویی در پوشش، آلرژی به پشم و نخ، همه جا استخر پنداری».
هر چه کتاب ورق می‌خورد اوضاع خطرناک‌تر می‌شود. وسط‌های کتاب نامه یک استاد دانشگاه به دخترش هم رو می‌شود: «دخترم از سه چیز بترس: دهانی که بی فکر باز است، موبایلی که رمزش باز است و مانتویی که جلویش باز است. هر سه آبروی انسان را می‌برد.» عجیب است؟! حالا دو تا مثال دیگر معلوم می‌کند که با چه کتابی رو به رو هستید. توی بخشی از کتاب، سوالات فعالان مدنی درباره حجاب آمده است: «حکم گذاشتن عکس سیکس پک در اینستاگرام چیست؟ اگر عکس خودمان نباشد و فقط برای جذب دایرکت از آن استفاده کنیم چه؟!» جدی جدی مثل اینکه آخر الزمان است!
آخرش هم کتاب با نیازمندی‌ها تمام می‌شود. مشت نمونه خروار: «فروشنده خانم در حد تشخیص دم باریک از لاستیک. هزینه رفت و آمد و لوازم آرایش با ما. دستمزد عالی + پورسانت. ابزار فروشی برادران به جز کامی شون»
اگر روی حجاب حساس هستید و دلسوزش، ترجیحا سراغ اولین کتاب طنزِ تاریخ درباره حجاب نروید. «ترجیحا مجرد با روابط عمومی بالا» ناجور به آن هجوم برده است. آخر الزمان است دیگر، شاخ و دم که ندارد. گاهی وقتها برای ترویج یک چیز باید خیلی به آن نزدیک شد و از زاویه ای دیگر آن را دید. کاری که نویسندگان این کتاب که خود از طرفداران پر و پا قرص حجاب و عفاف هستند، کرده‌اند.

مراکز پخش «تلاوت آرامش»:
۰۲۶۳۲۷۷۰۶۶

۰۲۱۶۶۹۶۳۱۵۶

 

۳ Comments

  1. نسیم ۱۳۹۹-۰۴-۲۲ در ۱:۲۲ ب٫ظ- پاسخ دادن

    باسلام وتشکر از معرفی کتاب
    کاش قیمت کتاب و اگر نسخه ی الکترونیکی دارد را هم ذکر می کردید.

  2. Sharif ۱۳۹۹-۰۴-۲۲ در ۸:۴۸ ق٫ظ- پاسخ دادن

    بسیااااااار عاااااالی

  3. Sharif ۱۳۹۹-۰۴-۲۲ در ۸:۴۸ ق٫ظ- پاسخ دادن

    Liiiiiiike

ثبت ديدگاه




عنوان