گزارش
عملکرد حوزه نشر طنز در نیمه اول سال ۱۴۰۰| از تازه ها تا پرفروش ها

در دو سال اخیر و با ظهور بیماری کرونا بازار چاپ و فروش کتاب در تمام جهان تحت تاثیر قرار گرفته و فروش کتاب‌های چاپی کاهش چشمگیری داشته است. کتاب‌ها با موضوع طنز نیز از این مقوله مستثنی نبوده و چاپ و نشر این کتاب‌ها به فراخور شرایط با روند کاهشی همراه بوده است. در کشور ما علاوه بر کرونا، افزایش قیمت کاغذ و هزینه‌های چاپ کتاب هم بازار کتاب کشورمان را با مشکلات بیشتری روبه‌رو کرد. البته بالا رفتن قیمت کتاب‌های چاپی و پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها حتی تا یک نوبت چاپ، تاثیر چندانی بر نرخ مطالعه و کتابخوانی مردم نگذاشته و حتی افزایش تمایل به استفاده از نرم افزارهای کتابخوان از جمله طاقچه و فیدیبو را نیز به همراه داشته است. تا آنجا که به گفته مدیران برنامه طاقچه، درآمد این برنامه در دو سال اخیر با افزایش هشت برابری همراه بوده است. همچنین تمایل به کتاب‌های صوتی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و همچنان تمایل مخاطبان به این کتاب‌ها در حال افزایش است.

با نگاه به بازار کتاب طنز در شش ماه اول سال ۱۴۰۰، رونق نشر کتاب در حوزه طنز و همچنین استقبال خوانندگان از این حوزه قابل دریافت است. آمار دریافتی از انتشار کتاب طنز دربرگیرنده‌ی بیش از هفتاد عنوان کتاب جدید طنز در این شش ماه بوده که برای اولین بار چاپ و وارد بازار کتاب شده‌اند. این صد عنوان شامل حوزه نثر، شعر و کاریکاتور طنز، پیرامون طنز و کودک و نوجوان بوده است. در میان کتاب‌های تازه منتشر شده آثاری از نویسندگانی چون سید مهدی شجاعی، اسماعیل امینی، امیر کربلایی زاده، مجتبی احمدی و… نیز به چشم می‌خورد.

برخی از کتاب‌های تازه منتشر شده در شش ماه اول امسال عبارتند از:

– گاو از بزرگان است، نوشته اسماعیل امینی، انتشارات سروش

– واسخندیش (وایسا! بخند! بیندیش!)، نوشته امیر کربلایی‌زاده، انتشارات کلک سیمین

– رکوردشکنی ترامپ در گینس…، نوشته رحمت‌اله صالحی، انتشارات گرجی

– جفت‌پا وسط تاریخ، نوشته فریور خراباتی، نشر کرایه

– بگو مگوی من و همسایه (مجموعه جستارهای طنزواره)، نوشته علی گودرزیان (ع- پایدار)، انتشارات شاپورخواست

– مجموعه کتاب‌های تدبیرهای کلیدی شامل شش کتاب به عقب برنمیگردیم به قلم امین میمندیان، دادگاه اشیا به قلم رضا عیوضی، پروپوزارت به قلم فاطمه سادات رضوی علوی، گینفش به قلم امین شفیعی، تاریخ با تک ماده به قلم محمدحسن کوره‌پز و تدبیرهای کلیدی برای موفقیت به قلم امین صالحی و با موضوع بررسی هشت سال عملکرد دولت حسن روحانی توسط انتشارات شهید کاظمی وارد بازار کتاب شد.

علاوه بر انتشار کتاب‌های جدید در حوزه طنز، آمار کتاب‌های پرفروش این حوزه در بازه زمانی شش ماه اول سال ۱۴۰۰ نیز درخور توجه بوده و به نوعی نشان دهنده‌ی سلیقه مخاطب عام حوزه طنز در کتاب خوانی است. کتاب آبنبات هل دار نوشته مهرداد صدقی به چاپ هجدهم رسید. کتاب طنز سید مهدی شجاعی با نام «دموکراسی یا دموقراضه» توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ نهم رسید. کتاب بیست سال با طنز و کتاب «چگونه با ماهی قزل آلا سفر کنیم؟» هم به چاپ دوم رسیدند. چاپ نوزدهم «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان نیز وارد بازار کتاب شد.

همانگونه که گفته شد، در مدت اخیر کتابهای الکترونیکی و کتابهای صوتی با استقبال بیش از پیش خوانندگان و فعالان بازار کتاب روبه رو شده است. با توجه به آمار نرم افزارهای طاقچه و فیدیبو، کتابهای طنز که با بیشترین استقبال روبه‌رو بودند عبارتند از:

آقای با کلاه و آقای بی کلاه، نوشته شل سیلوراستاین و با ترجمه رضی هیرمندی و کتاب جزیره بی تربیت ها نوشته شهرام شفیعی به عنوان بیشترین دریافت از میان کتاب‌های طنز قرار دارند. کتاب صوتی مغازه خودکشی نوشته ژان تولی و با ترجمه هوتن شکیبا نیز از کتاب‌های پرفروش طاقچه و فیدیبو به شمار می‌آید.

امید است با بهبود اوضاع نشر و افزایش تولیدات طنز، کتاب، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی هر ایرانی شده و به عنوان اصلی ترین گزینه تفریح و گذران اوقات فراغت مردم قرار گیرد.

ثبت ديدگاه




عنوان