تکذیبیه‌ای بر فرار مالیاتی
فرار نمی‌کنند که!

تشکل «مؤدّیان لیز» که با هدف مبارزه با زورگویی‌های مالیاتی به‌وجود آمده‌است، در پی انتشار خبری با عنوان «فرار مالیاتی هشتصد‌و‌هشتادوپنج هزار شخص حقیقی و سه‌و‌نیم‌ میلیون شخص حقوقی در سه سال گذشته»، با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکذیب آمار فرار مالیاتی یادشده، با ذکر دلایلی، مواردی را که از نظر نظام مالیاتی کشور، فرار مالیاتی محسوب می‌شود، نفی کرد. بخشی از متن بیانیه مذکور بدین شرح است:
– چنانچه مؤدّی اسناد، مدارک و دفاتر را براساس واقعیت تنظیم نکند و به فاکتورهای صوری استناد نماید، به‌خاطر این است که دچار فوبیای چشم‌نظر است. در این شرایط بد اقتصادی، اگر مؤدّی هنگام بررسی اظهارنامه‌اش چشم بخورد و در فعالیت اقتصادی‌اش متضرر شود، آیا سازمان امور مالیاتی بعدش می‌آید برای مؤدّی جبران ضرر نماید؟! هر راست نشاید گفت که آقا!
– اگر مؤدّی فعالیت اقتصادی یا درآمد حاصل از آن را کتمان کند، برای پرهیز از غرور است. این دسته از مؤدّیان برای اینکه از فعالیت اقتصادی خود مغرور نشوند، حتی آن را برای خودشان هم کتمان می‌کنند. طفلکی‌ها حتی خودشان هم خبر ندارند که چقدر درمی‌آورند. آنان هر بار که یادشان می‌آید یک مؤدّی مالیاتی شناخته شده‌اند، سریع می‌خوابانند توی گوش‌ خودشان و به خود نهیب می‌زنند که «تو هیچ‌چی نیستی! هیچ‌چی!» 
– یک مؤدّی که معاملات و قراردادهای خودش را با نام دیگران تنظیم می‌کند یا برعکس، به‌خاطر مرام مَشتی‌اش است. تأثیر بسیار عمیق شنیدن عبارت «داشِ خودمی! جیب من و جیب تو نداریم که!» باعث شده‌است «اسم من و اسم تو نداریم که!» را سرلوحه فعالیت‌های اقتصادی خود قرار دهند. فعال اقتصادی مَشتی، مجرم مالیاتی نیست!
– چنانچه مؤدّی از کارت بازرگانی دیگران استفاده می‌کند، به‌خاطر این است که اهل سوسول‌بازی نیست. این دسته از مؤدّیان حتی دندان خود را هم با مسواک دیگران تمیز می‌کنند، کارت بازرگانی که دیگر جای خود دارد.
این تشکل در بخش پایانی بیانیه خود، ضمن تصریح بر ضرورت اینکه تمام مؤدّیان مالیاتی باید در چنگ نظام مالیاتی ظالمانه کشور، همچون ماهی لیز باشند، تلاش برای تصویب یکی از هولناک‌ترین شیوه‌‌های زورگویی‌ مالیاتی، یعنی «مالیات بر عایدی سرمایه» (CGT) را به‌شدت محکوم کرد.

ثبت ديدگاه




عنوان