مواعظ و نصایحی در طریقت حقّه‌، خطاب به ناموس‌الدین معین تهرانی
«ناموس‌نامه-۳»

بعد از سلام و عرض تحیّات، با دریافت ریپلای‌نامه‌ات بر ایمیل پیشین، چنین بر من فهم شد که مرقومه این جناب دیر سین شده و پس از گذر از شب یلدا به مطالعت آمده است. لهذا کوتاه‌ْنامه پسین را بی‌مناسبت بر تو روانه کردم و آن این باشد که؛

کسب مال در زندگانی مناسبت نخواهد و عشق و حال را نیک‌تر ارمغانی نباشد.

بدان ایّدَکَ الله! فعّال اقتصادی در این جهان صد خورَد عاقبت و هزار خورَد در سرای آخرت. چنان که هر فعالیت اقتصادی نان بنده‌ای تأمین کُند و اساس حیات آدمی باشد. آنگونه که أبانا حضرت قابیل (انگری فی الدنیا و الآخرت) با بیل، برادرش هابیل را مورد عنایت قرار داد. حال که در آن زمان هنوز بیل و دانش ساخت آن، پا به عرصه وجود ننهاده بود. اینگونه فهم شود که او بیل را از کسی و جایی ابتیاع نموده است. فلذا همین مسئله، تاریخچه فعالیت اقتصادی را به عصر آدم ابوالبشر نسبت می‌دهد.

لیکن چون بیل فروشی در عصر حاضر تعبیر به صنعت شود، پس پند پیری چون خواجه ادوارد گوش گیر!

یکم- در ممالک در حال توسعه، صنعت بد چیزی باشد. مگر در حالتی که تو را منفعت کثیر دهد و از این دست صنایع، خودروسازی باشد.

در عالم خودروسازی به سود کم و شیوه‌های مرسوم سایر ممالک اکتفا نکن که ایشان از ابلهانند. هر سال برای هر خودرو فیس لیفت جدید با آپشن‌های گران قیمت ارائه نکن که نگون بخت شوی. مگر ندیدی که تویوتا (دامَ صُنعُهُ جَمیل) چنین کرد و نگون‌بخت شد. از این رو که اکنون او را سود بیش در محدوده جغرافیایی کم نباشد و برای سود کلان مجبور به فروش محصولات در اقصا نقاط این کره خاکی است.

در عوض با هر تغییری، نام خودرو را تعویض نموده و قدری روی قیمت آن بیفزای. فی‌المثل چراغ‌ها را برجسته و پسوند شریفه‌ی «پلاس» به آن ملحق کن و پس از فوت کردن در پاچه خلق، خودروی جدید را در پاچه ایشان فرو بنما که سود در این باشد. (در صورت عدم فوت کردن، پاچه زخمی شده و دیگر در هنگام تولید خودروهای بعدی مورد استفاده نخواهد بود.)

دوم- رئیس شورای رقابت را عزیزتر از برادر بدان! اگر چنین فهم کنی که او برای تو در بازار رقیب ایجاد کُنَد و سود تو کم شود، به راه بادیه رفته‌ای.

این شورا در حقیقت برای تولیدات خارجی رقیب ایجاد می‌کند و آن رقیب تو هستی. چنان که پراید را به قیمت محصولات شرکت آئودی و سمند را به قیمت نعمات شرکت لکسوز رسانَد تا مُخ جمله خلایق در فهم چگونگی این امر واشر سر سیلندر سوزانده و رادیات غل‌غل کنان سر به بیابان نهند.

سوم- در فروش محصولات، نهایت دقت و غایت همت پیشه کن.

مبادا به طریقه سایر شرکت‌ها همواره با قیمت ثابت، خودرو فروشی. هر لحظه که در باب کیفیت محصولات از تو سؤال شد، بگو دشمن، ما را تحریم نموده و قطعات را خودمان با هزینه بیش ساختیم. هرگاه ارزش دلار بالا رفت خودرو را گران‌تر فروش و باز گو تأثیر بازار جهانی است. هرگاه از تو سؤال شد که مگر قیمت خودرو با دلار محاسبه نشود؟ پس چرا در چین و ماچین و غرب وحشی خودرو اینقدر ارزان است؟ بگو کیفیت محصولات ما بیش از کفّار است. در هر حال این اصل بدان که باید برای مشتریان و دولت اینگونه وانمود کنی که با هر قیمتی، این تویی که در هر حال، ضرر کنی و مردم اگر با قیمت هیوندا جنسیس، یک ساینای بدون ضبط و رینگ سوار شوند، باز سود کرده‌اند.

نقل است که روزی در مملکتی، مریدان چون در حال ثبت نام طرح فروش خودرو بودند، بر شیخ وارد نیامدند و شیخ نیز راحت و آسوده بدون خلق حکایتی جدید، در زیر سایه درخت استراحت نمود.

وَالسَّلامُ عَلَی مَن صَنَعَ بِالرِّیال و بَیَعَ بِالدُّلار

۲ Comments

  1. زهرا ۱۴۰۲-۰۴-۰۱ در ۲:۴۰ ق٫ظ- پاسخ دادن

    😀😀😀😀😀
    حقیقتا به این طرح یکپارچه اشاره کرده.
    عبارت شریفه پلاس
    😂😂
    خوب بود

  2. علی حسینی ۱۴۰۲-۰۱-۱۸ در ۶:۱۲ ق٫ظ- پاسخ دادن

    عالی عالی عالی…
    حکایت سی سال اخیر صنعت خودرو سازی ماست.

ثبت ديدگاه




عنوان