خنده خانوادگی در ایام پساکرونا
تخم شترمرغ در کیسه ماست

چهارشنبه هفدهم مهرماه ۱۴۰۰ سالن سوره حوزه هنری میزبان بیستمین شب طنز انقلاب اسلامی «نطنز» پس از بیست و دو ماه بود. تا قبل از فرارسیدن ایام کرونایی و موج‌های پی‌درپی آن، نطنز تقریبا هر ماه یک بار برگزار می‌شد و شعار «دو ساعت از ته دل بخندید» را به منصه ظهور می‌رساند.

جلسه راس ساعت ۱۷:۳۵ دقیقه و با پنج دقیقه تاخیر با قرائت آیاتی چند از قران مجید شروع شد و پس از آن به رسم همیشگی پخش سرود ملی باعث شد حاضران در سالن حالت دست به سینه به خود بگیرند.

محمدرضا شهبازی مجری مراسم در ابتدای صحبت‌های خود از دلتنگی عوامل برگزار کننده نطنز در این بیست و دو ماه و علل عقب افتادن آن گفت و قول داد با توجه به کثرت سوژه‌ها و اتفاقات در ایام غیبت نطنز، مراسم تا قبل از دوازده شب به پایان برسد. پس بلافاصله سراغ  شعرخوانی خانم انوری رفت.

پس از آن محمدرضا شهبازی به نکته‌ای اشاره کرد که بیشتر کسانی که در نطنز به اجرای برنامه می‌پردازند از خروجی‌ دوره‌های آموزشی باشگاه طنز انقلاب اسلامی هستند و یکی از همین خروجی‌ها که تازه از تنور درآمده بود را به روی سن دعوت کرد تا استنداپ اجرا کند. وقتی مهدی رحیم دخت استنداپش را به پایان رساند زمان آن بود که خانم زهرا فرقانی شعر طنز بخوانند و پس از آن مجری خبر از اجرای زنده آیتم ابداعی و محبوب راز فنا توسط امیرحسن محمدپور و رضا عیوضی داد.

موسیقی طنزی که چهارسال پیش در نطنز اجرا و پس از آن توقیف شده بود، برای بار دوم توسط علی نصیرنژاد اجرا شد و محمدرضا شهبازی پس از آن محمدامین میمندیان را روی سن فراخواند تا به عنوان یک کچل جذاب به اجرای استنداپ بپردازد. میمندیان از تغییرات زندگی خودش در این دو سال کرونایی صحبت کرد و بلافاصله پس از او مهدی امام رضایی که به قول مجری توانسته بود از دهان کوسه‌های مسیر لرستان تهران دربیاید روی سن آمد و شعری را که قرار بود اول جلسه به ساحت مقدس امام رضا علیه السلام تقدیم کند با تاخیر خواند.

با اعلام مجری بخش بعدی شروع شد. ابتدا کلیپ گزارش هادی عامل بر نوعی کشتی کج خوابگاهی که در ایران به آن شوخی خرکی می‌گویند پخش شد و پس از آن محمد صفایی به نمایندگی از تمامی شاعران، اخوانیه‌ای که برای هادی عامل سروده شده بود را خواند.

قبل از دعوت از مهمان ویژه و تقدیرکننده از او کلیپی از رشادت و جوانمردی شهید ابراهیم هادی پخش شد و پس از آن مجری از خانواده شهید درخواست کرد تا روی سن قرار گیرند و از هادی عامل به عنوان مهمان ویژه مراسم تقدیر به عمل آورند. هادی عامل پس از تقدیر شدن ابتدا حرفی برای گفتن نداشت اما یک ربع بیست دقیقه‌ای از خاطرات طنزی گفت که برای او و همکاران و کشتی‌گیران اتفاق افتاده بود و اینجا بود که شاید استنداپ کمدین‌های فکر کیسه کردن ماست‌های خود افتادند. در آخر این بخش هم محمدرضا شهبازی کتابی را به هادی عامل داد تا به قول خودش تبلیغ کتاب و کتابخوانی هم شده باشد.

چیزی به پایان مراسم نمانده بود که انگار تیتراژ ابتدایی دوباره پخش شد. مجری مراسم گفت که این یک بخش جداگانه است و قرار است در آن از برگزیده‌های جشنواره امضای کری تضمین است تقدیری دیر هنگام صورت بگیرد، تقدیری که توسط خود مردم و البته یک روحانی که روی سن حضور داشت انجام شد. البته در اثنای این تقدیر از برگزیدگان بخش‌های شعر و نثر و موشن گرافیک و موسیقی و پادکست طنز و ایده طنز، علی نصیر‌نژاد هم آهنگ الو کاخ سفید را اجرا کرد تا دومین اجرای خودش را در این برنامه داشته باشد. نفر اول بخش شعر خانم مینا گودرزی نیز شعر خود را خواندند و همه را محظوظ کردند.

در آخر هم برنده مسابقه پیامکی روی سن آمد و جایزه خودش یعنی یک تخم شترمرغ را از زیر پارچه و روی میز برداشت و به مسئول صوت مراسم تقدیمی نمادین کرد تا پاسداشتی از تمام زحمات نصف و نیمه او در این مراسم کرده باشد که داد مجری را وقت و بی‌وقت درمی‌آورد.

نطنز بیستم هم در حالی تمام شد که حتی درهای بالکن را هم برای ورود جمعیت باز کرده بودند. استقبال مردم کم‌نظیر بود و شاید همه آن به خاطر این بود که پس از این ماه‌های کرونازده، مردم تشنه اجتماعاتی همانند دوران ماقبل کرونا هستند. البته نمی‌توان از جذابیت نطنز و طرز کار آن که خنده‌ای خانوادگی را برای همه اقشار پدید می‌آورد چشم‌پوشی کرد.

 

 اسامی برگزیدگان جشنواره

نثر
۱. امین شفیعی
۲. فروغ زال
۳. محمد اسدی

شعر
۱. مینا بشیری گودرزی
۲. رحیمه مهربان
۳. فهیمه انوری

استنداپ
علی رضوانی

موشن و کلیپ
پیمان غفاری پناه

موسیقی و پادکست
محمدمهدی رضایی

کاریکاتور و کارتون
کامران یاری

تقدیر
ایده: رامین زارعی
دابسمش و دوبله طنز: میلاد شهبازی
موشن گرافی و کلیپ: مریم حاجی آقا

ثبت ديدگاه




عنوان