نگاهی به برنامه هموطنز
هموطنز برنامه‌‌ای طنز برای معرفی وطن

«هموطنز» همان‌گونه که از نام آن پیداست، مبتنی بر طنز و سرگرمی است؛ اما با وجود این تلاش می‌کند مردمان و مفاخر شهرها، فرهنگ، آداب و رسوم آنها را هم معرفی کند.

برنامه تلویزیونی «هموطنز»، با اجرای کامران تفتی از ابتدای نوروز ۱۴۰۳ به آنتن شبکه دو آمده و در هر قسمت، تلاش می‌کند شبی شاد و مفرح را با حضور اهالی یکی از شهرها و اقوام مختلف ایران بسازد.
هموطنز ترکیب هموطن و طنز است و سازندگان برنامه ویژگی مهم آن را پرداختن به شهرهای مختلف کشور و هنرمندان آن خطه می‌دانند. در این برنامه، آیتم های مختلفی پخش می‌شود که همگی این آیتم‌ها توسط هنرمندان آن شهر اجرا می‌شود، از جمله‌ این آیتم‌ها می‌توان به: نمایش، استندآپ، شعر طنز، اجرای آئینی و موسیقی‌های محلی و ملی، همخوانی، بازی، دوبله با گویش محلی نوروزخوانی و گفت‌وگو با مهمانان مشهور از همان شهر اشاره کرد. سمیرم، قوچان، قاینات، بم، اصفهان، فیروزکوه، بروجرد، آمل و بندرعباس و … از جمله‌ شهرهای معرفی شده در هموطنز هستند.
همانطور که سازندگان ادعا دارند از جمله ویژگی‌های بارز این برنامه، معرفی آداب و رسوم یک شهر و هنرمندان آن است؛ اما نقد جدی و مهمی که در این رابطه می‌توان وارد دانست این است که: عمده زمان برنامه متوجه هنرمندان معروف و شناخته شده می‌شود و زمان کمتری به هنرمندان کمتر شناخته شده اختصاص داده می‌شود، در حالی که انتظار می‌رفت آیتم‌های مربوط به هنرمندان مشهور زمان کمتری از برنامه را اشغال کنند، چون فرصت دیده شدن برای آنها همیشه و در سایر برنامه‌های سرگرمی و گفت‌وگو محور وجود دارد و خیلی از آن‌ها اصلا نیازی به دیده شدن در این سطح ندارند. سازندگان برنامه، احتمالا از جنبه جذاب شدن برنامه برای مخاطب، چنین تصمیمی را اخذ کرده‌اند. باتوجه به ذائقه‌ سلبریتی دوستی در اغلب مخاطبان، دغدغه‌ای بی‌راهی هم نیست؛ ولی این به نفع هنرمندپروری و نشان دادن گنج‌های پنهان در میان مردم که همانا افراد مستعد و باهنر؛ ولی نامشهور است، نیست.
از دیگر نقدهای وارد به این برنامه می‌توان تشابه خیلی زیاد ظاهر (دکور، رنگ‌ها و چیدمان استودیوی اجرا و … ) این برنامه به برنامه خندوانه دانست که در نگاه اول خیلی زود در ذهن مخاطب چنین تداعی نقش می‌بندد که هموطنز یک کپی از خندوانه است. حتی اجرای تفتی در این برنامه هم گاهی تداعی‌گر اجرای رامبد جوان است، البته با ظاهری پر ریش و صدایی بم‌تر و حماسی‌تر که با برنامه طنز کمتر تناسب دارد. شاید گفتن این نکته هم خالی از لطف نباشد که اکثر برنامه‌های طنز مشابه یکدیگرند و تفاوت‌هایشان در اجرا، مهمانان و توجه خاص به آیتم‌های ویژه است.
برخی از صحنه‌های این برنامه در فضای مجازی وایرال شده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است‌؛ ولی هموطنز در تلوبیون موفقیت چندانی نداشته و با ۱۶۰ هزار بازدید کل تا اوایل اردیبهشت رتبه‌های پایین‌تری از نظر جذب مخاطب نسبت به سایر برنامه‌های نوروزی و پخش شده در سال ۱۴۰۳ را از آن خود کرده است.

حسین امانی و کوروش دهقان تهیه‌کنندگان «هموطنز» هستند و کارگردانی هنری آن برعهده شهاب عباسی و محمدمهدی رضایی است. زمان پخش این برنامه حوالی ساعت ۲۳ به مدت حدودا یک ساعت از شبکه دو سیما است.

ثبت ديدگاه




عنوان