چند راهکار مهم
آقای زنگنه! به خودتان رحم کنید، یک وزیر نفت که بیشتر نداشتیم!

آقای بیژن زنگنه، که از روز اول وزارتش تا کنون پلانکتون‌های زیادی به نفت تبدیل شده اند، در آستانه‌ی هفتاد سالگی گفته که بعد از بازنشستگی باید روزی ۱۲ساعت کار کند تا بتواند خرج زن و بچه هایش را بدهد. اگر تامین اجتماعی بامبول درنیاورد و نگوید چرا تا هفتاد سالگی هنوز بازنشسته نشده‌اید و مستمری بازنشستگی آقای زنگنه را قطع نکند، به عنوان فرزند یک بازنشسته تجربیاتی را در اختیار ایشان قرار می‌دهم. امیدکه با این راهکارها آقای زنگنه مثل بقیه‌ی بازنشستگان به همان روزی هشت ساعت کار آزاد بعد از بازنشستگی بسنده کند.

۱_ به ازای هر دو پیمانه برنج خارجی، یک پیمانه برنج نیم دانه ایرانی استفاده شود. اینطور هم عطر برنج ایرانی در غذا‌هایتان احساس می‌شود و هم هزینه برنج ماهانه خانواده کمتر می‌شود. تازه برای سیری پسر‌ها می‌توان از بربری کنار پلو هم استفاده کرد.

۲_خمیر وسط نان ساندویچی را در نیاورید. اینطور زودتر احساس سیری می‌کنید. اگر پسر جوان و پر جنب و جوش در خانه دارید هم می‌توانید از ساندویچ دو نانه استفاده کنید.

۳_ مرغ را می‌توان هر روز با یک سلیقه به نحوی پخت که معلوم نشود در هفته چند بار می‌خورید. اگر مهمان آمد و مجبور به استفاده از گوشت قرمز هم شدید می‌توانید هنگام چرخ کردن گوشت، مقداری سویا و ران مرغ و سنگدان مرغ و چربی گوسفند را قاطی کنید و اصلا معلوم نیست‌. عین خود گوشت چرخ‌کرده می‌شود.

۴_ به فرزندانتان بیاموزید پنیر را کمتر روی نان بزنند به گونه ای که نان برق بزند کافیست. ماست را هم کمی آب قاطی کنید تا با خیر و برکت تر شود. شیر هم که خودشان آب قاطی‌اش می‌کنند.

۵_کمی بیشتر پیاده روی کنید. سعی کنید مسیرهایتان‌ را با مترو و در صورت اضطرار از اتوبوس استفاده کنید چون مترو به صرفه تر است. اگر خدایی نکرده وسایل خانه نیاز به تعمیر پیدا کرد به تعمیر کار زنگ نزنید. طریقه تعمیر و سرویس وسایل را از اینترنت جستجو کنید و خودتان دست به کار شوید. ذخیره پول از پول درآوردن مهم تر است.

۶-عروسی‌ها و جشن تولدها را بپیچانید. برای دعوتی‌های اقوام مادری بگویید یکی از اقوام پدری مرده و عذرخواهی کنید و برای دعوتی‌های اقوام پدری بگویید یکی از اقوام مادری مرده. اگر فامیل بودید هیچ نگران نباشید. یکی از اقوام عروس یا داماد یا همکاران را مصلحتی بکشید.
اگر خیلی دلتان برای فامیل لک زد بگویید هر کس شامش را بردارد بیاورد در یک پارکی یا فضای بی طرفی و دور هم دنگی بنشینید.

۷_ مسافرت ها هم که الحمدلله کرونا است. اما چادر در پارک یا اجاره یک کلاس در مدرسه های محل اسکان هر شهر برای اقامت در مسافرت بهترین گزینه است.

۸_اگر خانواده احساس بی حوصلگی یا هوس سینما یا خدایی ناکرده خرید به سرش زد فوری یک دبه ترشی خالی وسط خانه بگذارید و با خواندن اشعار محلی حواسشان را پرت کنید.

۹_زبانم لال زبانم لال اگر کسی از فرزندانتان خواست ازدواج کند و یا خواستید جهیزیه یا سیسمونی تهیه کنید نگران نباشید. بین دو تا پنج میلیون وام ضروری برای بازنشستگان هست که می‌توانید دلتان به آن گرم باشد. فقط باید به نوبت و در صف منتظر بمانید تا به وقتش نوبتتان شود و وام به شما تعلق بگیرد. اینطور با فرزندانتان صحبت کنید که تاریخ ازدواج و حتی زایمانشان را با تاریخ وام شما تطبیق دهند.

۱۰_ برای ایام کسالت و بیماری و هزینه و مخارج درمان شما هم فکر شده و خیلی هم همه چیز بی در و پیکر نیست. با دفترچه بیمه تامین اجتماعی شما در هر بیمارستان تامین اجتماعی به صورت رایگان پذیرش میشود و در بیمارستان های دولتی و طرف قرار داد هم شامل بیمه میشوید. فقط باید بخت با شما یار باشید که دارویتان شامل بیمه بشود و اقلامش زیادتر نباشد. البته برای حضور در این درمانگاه باید قید آن هشت ساعت کار در همان روز را کاملا بزنید چون بالاخره هر کاری معطلی دارد و الکی هم نیست‌. یادتان باشد اگر حتی مرده بودید و آمبولانسی برای بدنتان آمد حتما مطمین شوید که خصوصی نیست و دولتی است.

۱۱_ بازنشسته هستید و آخر های عمرتان است. بهتر است کمی به فکر قیامتتان باشید و توشه آخرت جمع کنید. بالاخره هر کاری در این ایام مستمری نیاز به صبر و حوصله شما دارد. سیستم های تامین اجتماعی جوری طراحی شده اند که با قطع شدن سراسری و سرعت پایین این فرصت را به شما می‌دهند تا بنشینید و در این اوقات ذکر بگویید و یاد خدا کنید. بالاخره برای رفاه شما فکر همه‌چیز زندگیتان را کرده‌اند.

ثبت ديدگاه




عنوان