معرفی کتاب
الهی آمین با لبخند

راه راه:

جناب مولانا در شعری نقل کرده‌است: روزی چوپانی داشت با خدا خیلی خودمانی صحبت می‌کرد و می‌خواست چاکرش شود و سرش را شانه کند و پایش را بمالد و… که حضرت موسی (ع) شنید و به او فرمود: «این چه طرز مناجات با خداست؟» چوپان رنجید. خدا به حضرت موسی (ع) خطاب کرد: «چرا ناراحتش کردی؟ بگذار هرچه می‌خواهد دل تنگش بگوید.»

کتاب چوپان معاصر، درددل‌ها و مناجات‌هایی است برآمده از دل بنده‌ای چون ما که به قول مقدمه کتاب، چوپان‌های این عصریم با گله‌ای از گوسفندان دلتنگی در دشتی از گل‌های قالی ۹متری!

رضا احسان‌پور طنزپرداز توانایی است که هم در عرصه شعر و هم در عرصه نثر دست پرتوانی به قلم طنز دارد. او این کتاب را با نیم‌نگاهی به داستان موسی و شبان و با پیروی از قاعده «هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو»، نوشته است. درددل‌ها، مناجات‌ها و دعاهای کوتاه و چندجمله‌ای او با یک لحن شیرین و البته طنزآمیز باعث می‌شود از خواندن این کتاب لذت ببرید. هریک از دعاها که احتمالا از دعاهای صادقانه و صمیمانه ما با خدا هم هست، به‌گونه‌ای ظریف و با زاویه دیدی جدید پرداخته شده که باعث می‌شود با خواندن آن‌ها هم لبخند بزنیم و هم ته دلمان به خدا بگوییم: خدایا راست میگه‌ها، منم همینا که اینجا نوشته.

طنز کتاب طنز ملیحی است که حتی در بعضی دعاها علاوه‌بر لبخند، دلمان هم حالی به حالی می‌شود. مثلا آنجا که میگوید: «خدایا از تو می‌خواهم که هیچ پدری، روز پدر و هیچ مادری، روز مادر نمیرد.»

دعاها بسیار کوتاه هستند و کل کتاب ۷۲ صفحه‌ای «چوپان معاصر» را می‌شود حتی یک ساعته هم خواند و درواقع با خواندن این کتاب می‌شود هم لبخند زد هم مناجات کرد هم به فکر فرو رفت.

در کتاب «چوپان معاصر»، رضا احسان‌پور دعا کرده، مجید کاظمی تصویرهای با نمک برای دعاها کشیده و انتشارات سروش هم الهی آمین گفته و منتشرش کرده‌است.

 

در ادامه چند دعا از مجموعه مناجات‌های کتاب می خوانیم:

 

* خدایا!

به حق همین وقت و ساعت در جهنم را گِل بگیر!

 

* خدایا!

همیشه حق با توست نه با مشتری.

 

*خدایا!

ما می‌آییم بهشت، حوری‌ها را فیلتر نکنی؟!

 

*خدایا!

ببخشید ما انقدر غر می‌زنیم‌ها!

 

* خدایا!

ممنونم که اسمت دواست و ذکرت شفا.

استامینوفن کیلویی چند؟!

 

 

ثبت ديدگاه




عنوان