معرفی کتاب مردم معمولی
خیلی هم معمولی

موقعیتی را تصور کنید که آدم‌های معمولی‌اش، هم چهره قابل تأملی دارند و هم غیرقابل پیش‌بینی اند. در نتیجه خیلی برایمان آشنا خواهند بود و خودمان از نزدیک می‌شناسیم‌شان. مثلا چطور افرادی؟ زنی که بعد از ازدواج به خارج رفته، تحمل دوری از اینجا را نداشته، طلاق گرفته و برگشته، حالا مدام از بچه‌های نداشته‌اش برای همسایه‌ها قصه تخیلی می‌گوید. کتاب «مردم معمولی»، قصه گروهی از این معمولی‌ها را به زبان طنز بیان کرده است.


«مردم معمولی» را علیرضا میراسدالله خیلی پیشتر از سریال رامبد جوان، نوشته است. اما فیلم جوان، نه اقتباس است، نه سریالی که از روی کتاب ساخته شده باشد. ماجرا صرفا یک تشابه اسمی است.
موضوع «مردم معمولی» در شناسنامه کتاب «کاریکاتور و کارتون» درج شده است. در مقدمه کوتاه و کاملا جدّی کتاب، زمینه‌چینی خاصی برای ورود به محتوا وجود ندارد. لذا پس از مقدمه بسیار کوتاه چند کلمه‌ای، وارد اصل مطلب می‌شود: تصاویر و بیوگرافی صاحبان تصاویر. علت پرداختن به این افراد یا این مسئله که عکس‌‌ها از کجا آمده‌اند، ذکر نمی‌شود. اما قوت قلم نویسنده، مخاطب را با خودش نگه داشته و ریتم شوخی به‌نسبت ملایم کتاب نیز، تا پایان حفظ می‌شود.
در این کتاب بیوگرافی بیش از ۳٠ آدم معمولی، به عنوان سوژه نویسنده است. هر یک قصه مجزایی دارند. اما به‌طرز بالزاک‌گونه ای (!) نیز با هم در ارتباط هستند. مثلا کافه‌ای که در بیوگرافی «حشمت» خوانده‌ایم او در شمال شهر تاسیس کرده، پاتوق خانم «دمنوش بهارنارنج» نویسنده قصه‌های عشقی است که در صفحات بعد با او آشنا می‌شویم. همچنین در شرایطی که نکته قابل ذکری در زندگی فرد موردِ بیوگرافی‌نویسی واقع‌شده (!) مثل آقای «دعوت رثمی»، وجود ندارد؛ به داستان دوست وی «اکبر قصاب» نقب زده شده است تا هم عریضه خالی نمانده باشد، هم تکنیک نوآورانه‌ای از طنز استفاده شود. این رفت و آمدهای داستان در کنار کاریکاتور مردم در بالای هر صفحه، باعث شده شوک «ما الان داریم چه چیزی را، چرا می‌خوانیم» از مخاطب گرفته شود.
«مردم معمولی» را علیرضا میراسدالله، نویسنده و مترجم، در سال۸۴، در ۸٠صفحه از سوی نشر مرکز منتشر کرده است. قیمت روی جلد کتاب ۷۵٠٠تومان است و طی ۱٠سال، پنج هزار جلد چاپ شده است.
میراسدالله، بعدها به ساخت مستند برای تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارج از کشور روی آورد و ژانر ادبیات داستانی وی به زبان طنز، بعد از انتشار شش کتاب، برای همیشه متوقف شد.

ثبت ديدگاه




عنوان