گزارش
عملکرد شبکه نمایش خانگی در نیمه اول سال ۱۴۰۰| فیلم و سریال طنز تا اینجای ۱۴۰۰ کجای کارند؟
۲:۴۷ ب٫ظ ۱۲-۰۷-۱۴۰۰
جذابیت همیشگی فیلم طنز و کمدی برای مردم و درصدر جدول فروش بودنشان، دست پر سینماها و vodها از این ژانر فیلم را تضمین میکند. فیلمهای طنز و کمدی که اگرچه بنا به اظهارات و ادعای سازندگانشان برای خوب کردن حال دل مردم و گفتن نقدهایی با زبان نرمتر عرضه میشوند اما در عمل، وزنه فروش و بازاری کردن فیلم بر همه آن ادعاها بیشتر میچربد. درست است که پر فروش بودن در جای خود در صنعت سینما از ارکان تولید است اما به شرطی که این رکن هدف اصلی و نهایی فیلم نباشد و در جای خود استفاده شود.
نیمی از سال ۱۴۰۰ میگذرد و فیلم و سریالهای طنز در سینما و شبکه نمایش خانگی شاهد تولیدات متنوع و زیادی بوده. تولیداتی که از کمدی کودکانه تا طنز اجتماعی تا طنزهای رفع توقیفی سالهای گذشته را شامل میشود.
در نگاهی کلی به این فیلمها، میتوان جایگاه و کارکرد طنز در سینمای ایران را بررسی کرد که در ادامه به آنها میپردازیم:
دینامیت که حتی ندیده و از تیزر و سر در سینماها هم معلوم است، فیلیمیست که براساس تضاد مذهب و لامذهب قصد ایجاد موقعیت طنز را دارد. کلیشهای برای خندادن مخاطب که موفق ترینش در «مارمولک» و «گشت ارشاد» یکبار امتحان شده بود و اینبار مسعود اطیابی، سازنده دینامیت نیز همین قصد را داشته است. تفاوت دینامیت با فیلمهای مشابهش اما در این است که کلیشههایی صرفا برای خنده و اغراقهایی به دور از نقد و حرف و پیام، ضعفش را برای مخاطب آشکار کرد. اگرچه سینمای کرونا زده و اکران آنلاین با وجود لینکهای غیر مجاز رایگان ضربهاش را به اقتصاد همه فیلمهای بعد از کرونا وارد کرده اما دینامیت با این وجود هم با استقبالی کمتر از انتظار تولید کنندگانش مواجه شد.
هفته ای یکبار آدم باش داستان مواجهه دو برادر با سبک زندگی متفاوت است که بهواسطه بیماری پدر، آینده آنها دچار تغییروتحول میشود. کارگردان این فیلم «شهرام شاه حسینی» است و «پیمان قاسمخانی» به عنوان مشاور فیلمنامه حضور دارد.
«پژمان جمشیدی»، «رعنا آزادیور» و «پژمان بازغی» از بازیگرانی هستند که در این فیلم طنز نقش آفرینی کردهاند که با وجود این بازیگران و طنز بودن، فیلم نتوانست موفقیت چشمگیری را در استقبال مخاطبان داشته باشد.
آقای سانسور که از اسمش انتظار میرود حرف مهمی برای گفتن داشته باشد، فیلمنامهای دارد که اتفاقا معلوم نیست چه میخواهد بگوید و گویا خودش هم دچار خودسانسوری شده است.
این فیلم داستان یک نویسنده است که نتوانسته کتابش را چاپ کند و توسط دوستی که سر راهش سبز میشود در موقعیتی قرار میگیرد که بتواند کتاب پرفروشی بنویسد اما با چالشها و موانعی مواجه میشود.
بازی «بهرام افشار» و «محمد رضا فروتن» در آقای سانسور این فیلم کمدی را جوری کرده که حتی ناخواسته هم نتوانسته لبخندی روی لب مخاطب بیاورد و این در ژانر خودش هنر میخواهد!
پیشی میشی عنوان فیلم کمدی کودک و نوجوانی است که «حسین قناعت» با پیشینه فیلمهایی مثل «دزد و پری»، «قهرمانان کوچک»، «لازانیا» و «تپلی من» ساخته است و جایگاهی هم برای کودکان در بین دنیایی از فیلمهای مثبت سیزده و بالاتر تعریف کرده.
بابا سبیلو فیلمی کمدی– اجتماعی برای گروه سنی کودک و نوجوان به کارگردانی «ادوین خاچیکیان» و نویسندگی و تهیه کنندگی «احمد احمدی» است که بازیگرانی نام آشنا مثل «رضا شفیعی جم» و «بهاره رهنما» دارد.
تک خال را کارشناسان و منتقدان یک فیلم فارسی تمام عیار معرفی کردهاند. این فیلم با مجموعه بازیگران همیشه ثابت آثار «محمدحسین فرحبخش»، یعنی: «سحر قریشی»، «پوریا پور سرخ»، «یوسف تیموری» و «شبنم قلیخانی» تولید شدهاست.
شیشلیک اولین فیلم طنز «محمد حسین مهدویان» است. فیلمی که قرار است یک طنز سیاسی باشد و فقر و طبقه کارگر را نشان دهد اما با شوخیهای لوس و تیکههای جنسی زیاد «مهدی ژوله» به عنوان نویسنده اش، ادعای نیت خیرخواهانه و انتقادی فیلم را به غیر از آن تبدیل میکند.
جگر زلیخا به کارگردانی و نویسندگی «مرتضی آتش زمزم» و تهیه کنندگی «ایرج تقی پور» با بازی بازیگران مطرحی چون «علی انصاریان» و «پوریا پورسرخ» و «هولیا دیکن» بازیگر ترکیهای و «محمدرضا هدایتی» تولید شده. از مهمترین خبرهای این فیلم اکرانش در سالروز تولد مرحوم علی انصاریان بود که باعث شد نظر مخاطبان را به خودش جلب کند.
دابلند کمدی فانتزیای به کارگردانی «ابراهیم ابراهیمیان» است که در کشور گرجستان تهیه شده و در شرایط کرونایی به اکران آنلاین در آمده است. در بخش توضیحات این فیلم نوشته شده: ما همه پیپ میکشیم. شما چطور؟
دست انداز را «کمال تبریزی» در سکوت کامل خبری به تولید رساند و «رویا نونهالی»، «رضا کیانیان»، «همایون ارشادی» از بازیگرانی هستند که جلوی دوربین این کارگردان در دست انداز رفته اند.
سریال خوب بد جلف که در ادامه دو قسمت سینمایی با بازی زوج «سام درخشانی» و «پژمان جمشیدی» ساخته شده باز هم دوگانه احمق و احمقتر است که پیمان قاسمخانی آن را نوشته. این سریال که بعد از استقبال خوب خاطبان از دو قسمت سینماییاش ساخته شده توانسته در شبکه نماش خانگی هم با شوخیها و موقعیتهای طنز و جنسی مخاطبانش را جذب کند و بخندادند.
سریال نیسان آبی جدیدترین ساخته «منوچهر هادی» به تهیه کنندگی «احسان ظلی پور» در شبکه نمایش خانگی است. این سریال بر اساس فیلم نامه «کمیل روحانی» ساخته شده و نویسندگی آن بر عهده «سعید دولتخانی» و سعید هوشیار است. نیسان آبی روایتگر ماجرای یک راننده است که با یک نیسان کار میکند و وضع مالی مناسبی ندارد، اما طی اتفاقاتی ثروتمند میشود.
سریال قبله عالم به کارگردانی «حامد محمدی» در ژانری کمدی و تاریخی خودش را از شبکه نماش خانگی به مخاطبان عرضه کرد. داستان، یک راوی به اسم امیر کبیر دارد صفر تا صد داستان که در زمان ناصر الدین شاه جریان دارد از زبان امیر کبیرِ شنیده میشود. «محمدرضا علیمردانی»، به عنوان صداپیشهی راوی در این سریال حضور دارد.
دراکولا ادامهی سریال هیولای« مهران مدیری» در شبکه نمایش خانگی است. بر خلاف هیولا که داستان و ماجرایی داشت، دراکولا اما مجموعهای از تصاویری پر از تجمل و اداهای کلیشهای و شوخیهای لوس و تکراری بود که با داستانی بی سر و ته مخاطب را از طنز مهران مدیری ناامید کرد.
مردم معمولی تلاش ناموفق رامبد جوان برای بومی کردن قالب هالیوودی سیتکام در شبکه نمایش خانگی بود. این سریال که با لودگی میخواست خندهای از مخاطب بگیرد و با نام آشنای رامبد جوان در عوامل آن قرار بود فروش و استقبال خوبی را از مخاطبان ببیند، بعد از هفت قسمت تولید به دلیل ضعف در فیلمنامه و اعتراض مخاطبان به کیفیت پایین فیلم، متوقف شد تا دوباره تولید شود.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
ثبت ديدگاه