معرفی کتاب «گوسفند نباشید، وقتی گاو بودن بهتر است»
گاو بودن یا گوسفند بودن؟!

کتاب: «گوسفند نباشید، وقتی گاو بودن بهتر است»، آخرین نوشته‌، نویسنده‌ نسبتاً شهیر؛ اما حکومتی‌نویس اروپایی‌ «جک گاوسون» است.
گاوسون در این کتاب که در حوزه رسانه به رشته‌ تحریر درآورده است، از تفاوت نگاه گاو محور و نگاه گوسفند محور به مسائل و اخبار پرده برمی‌دارد و نهایتاً به خواننده‌ خود، مخصوصاً به سیاستمداران توصیه می‌کند، گوسفند نباشید، گاو چرا!
این کتاب در سه فصل با عناوین: «گوسفندها اخبار نمی‌خوانند»، «هنر گاو بودن یا واکنش یک طرفه به اخبار» و «گاو مهربان» به قفسه‌های کتابخانه‌های متمدن اروپایی راه پیدا کرده است.
در مقدمه‌ کتاب آمده است: «برخی از انسان‌ها همچون گوسفند هستند و گویی شعر معروف پارسی را نشنیده‌اند که بنی آدم اعضای یک پیکرند و به هیچ خبری از ناراحتی و درد سایر مردمان واکنش نشان نمی‌دهند، این در حالیست که خوشبختانه تعدادی از مردم و مسئولین نگاه گاوگونه به مسائل دارند و همچنان که از کلامشان پیداست مدام «ما» می‌گویند و همه‌ اخبار را به نفع «ما» خودشان تفسیر و تحلیل می‌کنند که یک مرتبه از گوسفندها بهتر هستند. تنها یک مشکل وجود دارد و آن اینکه میان گاوها گاهی اختلاف پیدا می‌شود و گاوها به چند دسته تقسیم می‌شوند که در این میان هرچه گاوهای چشم آبی و بور بگویند، همان ملاک درستی خواهد بود.»
همچنین در پشت جلد کتاب قسمتی از فصل سه آمده که نوشته است: «منظور ما در این فصل گاو مهربان واقعی است که به سختی کار می‌کند و نسبت به اخبار واکنش صحیح غربگرایانه می‌گیرد، نه آن شاهزاده‌ بیکار ایرانی که با شصت سال سن هنوز از مادرش پول تو جیبی می‌گیرد.»

يك ديدگاه

  1. زهرا ۱۴۰۲-۰۹-۱۹ در ۱۱:۵۸ ب٫ظ- پاسخ دادن

    عالی بود

ثبت ديدگاه




عنوان