معرفی کتاب طنز
نامه های عاشقانه

راه راه: این کتاب یک زیر خاکی است و احتمالا بعد از خواندن آن دچار دو حالت خواهید شد: یا در حالی که می خندید هی برمی گردید و به جلد کتاب نگاه می کنید و دوباره با خنده ادامه می دهید، یا می خندید و به جلد کتاب نگاه نمی  کنید و ادامه می دهید.

«نامه های عاشقانه»، همانطور که از اسمش معلوم است نامه های پر احساس یک بشر نسبت به یک بشر دیگر است اما این بشر برخلاف تصور همه یک پسر پدرسوخته ۱۰تا ۲۰ ساله ای است که بین سال های ۱۳۱۸ تا ۱۳۴۷ تهران قدیم زندگی می کند و به دخترهای هم سن و سال یا کمی کمتر یا بیشتر محله خودش نامه عاشقانه می نویسد.تصور اینکه یک پسر مدرسه ای ۱۰ ساله برای دختر ۹ ساله نامه عاشقانه بنویسد و اگر نگرفت برای بعدی اقدام کند، معادل کسی است که اگر الان چنین فردی را پیدا کنیم بخاطر این همه صداقت کم کمش دخترمان را به زور به او می دهیم مثلا آنجا که می گوید « امروز صبح که از خانه شما صدای شیون بلند شد خیلی ترسیدم و فکر کردم زبانم لال شما توی حوض افتاده اید وزبانم لال خفه شده اید، اما وقتی گفتند مادر بزرگتان مرده خیالم راحت شد»، شما باشید به او دختر نمی دهید؟

برای این شخصیت دوست داشتنی حتی لباسی که از بند طناب همسایه جدا شده و به خانه آنها آمده است بهانه ای برای نوشتن نامه می شود. از تعداد نامه ها و محتوایشان معلوم است کسی او را جدی نمی گرفته ولی وقتی به کتک هایی که از برادرهای دختر ها می خورد اشاره می کند معلوم می شود عشق هایش ارزش بررسی را داشته!

دو نامه پایانی کتاب شامل نامه هایی است که در پیری به همسرش نوشته است و تاریخ نامه ها نشان می دهد گذر زمان باعث نشده دست از صداقتش بردارد.

راستش اگر این کتاب در دست یک جامعه شناس یا روانشناس باشد از هر نامه می تواند کلی مطلب برای سخنرانی هایش جور کند و حتی خودش هم از چیز هایی که می گوید کف کند.

نویسنده «عبدالعلی اثنی عشری» خودش صاحب این نامه هاست که از بچگی استعداد مخ زنی و نویسندگی بالایی داشته است ولی هیچ وقت فکرش را هم نمی کرد نوشته هایش کتاب بشود. باید خدا را شکر کرد به واسطه آشنایی با یوسفعلی میرشکاک که خودش هم دستی بر طنز دارد و همچنین هم نشینی با انسان های برجسته ای مثل زرویی نصرآباد و اسماعیل امینی، شهید تندگویان و .. کشف میشود. از دیگر آثار این نویسنده  قصه‌های«ته دیگ»، «تعدد زوجات» و «کاه گل» و قصه های زیاد دیگری هستند که فعلا چاپ نشده اند.

قیمت این کتاب ۱۰۰۰۰تومان و شامل ۷۰صفحه است و انتشارات آرمان زنوز که مدیر آن خانم فاطمه یوسفی و از علاقه مندان به کتاب است با سلیقه ای خاصی آن را طراحی و به چاپ رسانده است. در مقایسه با آثار مشابه داخلی و خارجی با موضوع «نامه عاشقانه» که هم مایه نمک داشته باشد و هم در این سن و سال نوشته شده باشد نیافتیم شما هم نگردید، نیست.

به نظر می رسد جای تصویر دست نویس نامه ها در کتاب خالی است و اگر جواب نامه ها هم از طرف دخترهای محله در کتاب می آمد می توانستیم با ویژگی های این شخصیت نیز بیشتر آشنا شویم.

 

 

 

 

 

 

 

ثبت ديدگاه




عنوان