نقد فیلم
اثر سروش صحت بدون اثری از او

آخرین ساخته‌ سروش صحت، با وجود آنکه رنگ و بوی ساخته‌های قبلی‌اش را دارد، ولی رنگ و بوی صحتی که می‌شناختیم را ندارد.

 

این روزها اگر در جست‌وجوی سریال طنز باشی، حتماً سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره» را در ابتدای لیست جست‌وجو خواهی دید. فیلمی که کارگردان و نویسنده خوش‌نامش تو را ترغیب می‌کند که حداقل چند قسمت از آن را تماشا کنی.
اینکه یک سریال آدمی را ترغیب کند تا هر روز یا هر هفته منتظر قسمت جدیدی از آن باشی، به عوامل متعددی بستگی دارد که نبود هرکدام می‌تواند مانع جدی برای ادامه‌ تماشای سریال باشد. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به: ایده‌ داستانی جذاب، کارگردانی خوب، بازیگران حرفه‌ای و کاربلد و … اشاره کرد.

در وهله‌ اول برای یک فیلم یا سریال، داستان آن مهم است، چیزی که در سریال اخیر سروش صحت، خیلی خوش‌بینانه است که بگوییم وجود دارد. با وجود شخصیت‌های مختلف که هر کدام داستان خاص خود را دارند، هیچ داستانی آنقدر قوی و پرکشش نیست که بتوان آن را به‌عنوان داستان مرکزی سریال که بقیه‌ داستان‌ها حول آن شکل گرفته باشند قلمداد کرد. شاید بتوان اصلی‌ترین ضعف سریال را همین نداشتن داستان قدرتمندِ جذاب، دانست، هرچند صحت تلاش دارد تا این ضعف سریال را با عوامل دیگری پنهان نماید، عواملی مانند: ایجاد صحنه‌های کمیک، دیالوگ‌های بامزه، استفاده از تکنیک‌های طنزپردازی و ایجاد فضای فانتزی مبتکرانه (که البته گاهی بسیار بی‌مزه می‌نماید) و… این تلاش‌ها قابل تقدیر است و اگر از تماشای سریال، چند بار خندیدن شما را راضی می‌کند و یا چند دیالوگ بامزه برایتان کفایت است، پس از دیدن این سریال لذت ببرید.
اما اگر آدمی هستید که سخت می‌خندید، احتمالاً بیشتر از سه یا چهار قسمت نخواهید توانست، سریال را همراهی کنید.
صحبت از شخصیت‌های داستانی، خود مسئله‌ قابل تامل دیگری‌ست، اگر بگذریم از این موضوع که شخصیت‌ها در برخی موارد خارج از منطق شخصیتی خود رفتار می‌کنند، نمی‌توان از بی‌اخلاقی‌هایی مانند دزدی، ارتباطات نامتعارف با جنس مخالف و دروغ و … که گویی امری طبیعی و فراگیر بین همه‌ شخصیت‌های سریال است، گذشت.
سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره» با وجود آنکه امضای سروش صحت را دارد و با توجه به نوع دیالوگ‌ها، بازیگران مشخص، فضاهای موزیکال خاص و فضای فانتزی موجود، می‌توان انتظار داشت نام صحت را در ابتدای تیتراژ ببینیم؛ ولی در عمق فیلم اثری از آن صحت که می‌شناختیم نمی‌توان یافت. البته ناگفته نماند به دلیل عدم وجود سریال خوب در تلویزیون و سینمای خانگی این سریال بعد از ۱۸ قسمت توانسته است با ۸۸ درصد محبوبیت، توجه مخاطبان نمایش خانگی را به خود جلب کند. این سریال در پلتفرم فیلیمو به‌صورت هفتگی عرضه می‌شود و مشترکین ایرانسل می‌توانند به‌صورت رایگان، با اینترنت نیم‌بها آن را تماشا کنند.

يك ديدگاه

  1. زهرا ۱۴۰۲-۰۹-۲۳ در ۵:۲۸ ب٫ظ- پاسخ دادن

    این سریال ازون سربالایی که میشه بعنوان مثال چند دقیقه دور هم خوش بودن دید ولی سریالی وار نیس

ثبت ديدگاه




عنوان