رمزگشایی صحبت های روحانی؛ تیتر صف
صف یعنی چه؟

کلمه «صف» ریشه در زبان عربی دارد و به معنی «کلاس» است. مثلا وقتی شما از یک کودک عرب بپرسید: «عمو جون کلاس چندمی؟» به شما پاسخ نمی‌دهد. چون فارسی بلد نیست که متوجه منظور شما شود. باید بپرسید: «عموجون صف چندمی؟» تا به شما پاسخ بدهد.
اما ما فارسی‌زبان‌ها، این واژه را در معنی متفاوتی به کار می‌بریم. در واقع «صف» در زبان فارسی عبارت است از ایستادن، نشستن یا زنبیل نهادن عده‌ای بصورت طولی، ردیفی، پراکنده، رو کله هم و… به منظور دریافت یک کالا یا خدمات.
با نگاهی به تاریخچه صف بستن در ایران درمی‌یابیم این عمل قدمتی چند هزار ساله دارد. از زمان هخامنشیان تا الان! منبع حرفم هم آن نقش‌های روی دیوارهای تخت جمشید است که تعدادی آدم صف بسته‌اند هدایایی به شاه بدهند یا سربازانی که صف بسته‌اند یا کلا!
در سال‌های اخیر غالب مردم عمل «صف بستن» را با مراسم صبحگاه مدرسه به‌خاطر می‌آورند. چون ما هرگز صف خرید اقلام با کوپن، صف خرید شیر صبح‌های کله سحر، صف مرغ و روغن، صف ماشین‌هایی که می‌خواستند قبل از گران شدن بنزین باک خود را پر کنند، صف با فاصله اجتماعی پشت دفاتر پیشخوان برای ثبت‌نام در سامانه سجام و عضویت در بورس، و صف هیچ چیز دیگر را تجربه نکرده‌ایم. نهایتاً یک صف نانوایی داشته‌ایم که خیلی هم مهم نیست.
لذا منظور رئیس‌جمهور هم همان صفوف مدرسه بوده که بخاطر تعطیل شدن مدارس در روزهای همه‌گیری کرونا، تشکیل نشده‌اند و هیچ صف طولانی‌ای در هیچ مدرسه‌ای نداریم.
انصافاً دسته ماله‌ام شکست!
 

 


 

✅ در این شماره از طنز راه راه به موشکافی صحبت های روحانی پرداخته شد. رئیس جمهور گفته بود: با وجود همه سختی‌ها، در کشور قحطی و صف طولانی کالا وجود ندارد.

ادامه تیترها را از اینجا بخوانید:

ثبت ديدگاه




عنوان