گزارش / معرفی چند کتاب طنز دفاع مقدس
لبخندهایی از دلِ تلخیِ جنگ

بی‌شک، جنگ تلخ ترین اتفاقی است که می‌تواند برای بشر به وقوع بپیوندد؛ اما این ظاهر خشن، گاهی با تجربه‌های طنزآلودی عجین شده است.

 

 

یکی از ثمرات دفاع مقدس نوعی فرهنگ‌سازی است که رزمندگان با ایثار و گذشت آن را به ارمغان آورده‌اند. بسیاری از آن‌ها در قالب خاطرات جنگ به رشته تحریر درآمده‌اند که گاهی اشک دل را جاری و گاهی لبی را میهمان لبخندی می‌کنند. بی‌شک، جنگ تلخ‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای بشر به وقوع بپیوندد؛ اما این ظاهر خشن، گاهی با تجربه‌های طنزآلودی عجین شده است. به همین دلیل نویسندگان و راویان خوش‌مشرب و خوش‌ذوقی شروع به نگارش آن کرده‌اند و زیبایی‌ها و جلوه‌های طنز هشت سال دفاع مقدس را با قلمشان به رخ تاریخ کشیده‌اند.
در ادامه با چند نمونه از این کتاب‌ها آشنا خواهیم شد.

جذاب شهدایی

کتاب «آمبولانس شتری» یکی از پرطرفدارترین کتاب‌های طنزی است که در زمینه دفاع مقدس نوشته شده است. آوردن نام شهدا در این کتاب نقطه قوت آن است. این کتاب از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که از هم مجزا هستند تا هر داستان آن را با فراغ بال بیشتری مطالعه کنید. البته در شروع هر صفحه چند خطی از داستان خودنمایی می‌کند که می‌توانید بقیه داستان را حدس زده و برای ادامه آن ترغیب شوید. آمبولانس شتری یک عنوان از مجموعه ۷ جلدی طنز «دار و دسته دارعلی» است. این کتاب را اکبر صحرایی نوشته و انتشارات سوره مهر آن را به چاپ رسانده است.

قاب لبخند

کتاب «میگ و دیگ» نوشته‌ای طنز است که از زبان رزمندگان جبهه بیان می‌شود. نوشتن کتاب به سبک روایت دفاع مقدس از نقاط قوت آن به شمار می‌رود که خاطرات جبهه را با تصویرسازی زیبایش برایتان روایت می‌کند. علیرضا پوربزرگ وافی در کتاب میگ و دیگ که از چند داستان کوتاه تشکیل شده با روایت‌های مجزا، شما را به سال‌های جنگ با چاشنی طنز می‌برد. نشر خورشید باران چاپ این کتاب را بر عهده گرفته است.

سکانس‌های طنز

«فرزندان ایرانیم» کتابی طنز به قلم داوود امیریان است که آن را در ۶۰ بخش نوشته و از همان ابتدا از توصیف احوالات خودش شروع کرده است. این کتاب شامل داستان بلند و کشداری است که مخاطب را به خوبی جذب و با خود همراه می‌کند و خواننده از خواندن آن احساس خستگی نمی‌کند. این کتاب برای سنین نوجوان به شکل جذابی به تصویر کشیده شده است که آن را در قالب سکانس‌های داستانی و طنز روایت می‌کند. کتاب خواندنی داوود امیریان را انتشارات سوره مهر به چاپ رسانده است.

هفده سالگی‌اش

کتاب «سعید خمپاره» به قلم مازیار حاتمی به رشته تحریر درآمده و برخلاف کتاب‌های طنزی که از خاطرات رزمندگان است، این کتاب روایت‌های مختلفی از اتفاقاتی که در لشکر محمد رسول الله رخ داده است را بیان می‌کند.
نویسنده در این کتاب به نوجوان ۱۷ ساله‌ای می‌پردازد که به لشکر محمد رسول الله پیوسته و اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد. کتاب سعید خمپاره توسط انتشارات روایت ۲۷ بعثت به چاپ رسیده است. اگر به زبان معیار و پیوستگی داستان علاقه‌مندید این کتاب را از دست ندهید.

ثبت ديدگاه




عنوان