زباله‌دان در اسرائیل
کنکاشی در سطل زباله‌های نتانیاهو

اخیرا عکسی از دیدار نتانیاهو و رضا پهلوی منتشر شده است که دو سطل زباله در دو طرف آن خودنمایی می‌کند. عده‌ای از فرط حسودی همین دو سطل آشغال را سوژه کرده‌اند و گفته‌اند اصلا معلوم نیست محل این دیدار کجا بوده؟ از آنجایی که هم نتانیاهو و هم شاهزاده نماد عقلانیت سیاسی هستند و هیچ کارشان همینجوری الکی نیست، در این متن احتمالات موجود را درباره علت وجودی این سطل‌های زباله بررسی می‌کنیم:

۱. ممکن است دیدار در دفتر سازمان مدیریت پسماند اسرائیل صورت گرفته باشد. حتما می‌پرسید ربطش چیست؟ باید بگوییم مدیریت پسماند در سپهر سیاست داخلی و خارجی اسرائیل نقش محوری دارد. خیلی از مقامات بلندپایه اسرائیل از همین سازمان برخاسته‌اند. در اسرائیل وقتی کسی در مدیریت آت و آشغال از خودش لیاقت نشان دهد نتیجه می‌گیرند که در رهبری کشورشان هم توانمند خواهد بود.
۲. با توجه به اعتراضات اخیر مردم اسرائیل، شاید نتانیاهو و همسرش در اقدامی هوشمندانه از سطل آشغال به عنوان پوشش استفاده کرده‌اند. یعنی به دلایل امنیتی داخل سطل‌ها پنهان شده و به محل دیدار انتقال یافته‌اند. بعد از دیدار هم ساعت ۹ شب با سطل زباله می‌گذارندشان دم در تا بروند خانه‌شان، خیلی هم طبیعی.
۳. نتانیاهو با گنجاندن سطل‌های زباله در این عکس می‌خواهد اهمیت پاکیزگی و حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده را به ملت‌های جهان یادآوری کند‌‌. هر کشور دیگری بود، اگر می‌دانست بیست سال آینده را نخواهد دید، می‌گفت گور بابای نسل‌های آینده! اصلا کوفتشان بشود! سایر ملت‌ها وقتی ببینند نتانیاهو با این وجود به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهد، تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بهداشت را رعایت می‌کنند.    
۴. در این سطل‌های زباله یک پیام دیپلماتیک مقتدرانه برای جمهوری اسلامی نهفته است. نتانیاهو می‌خواهد به مقامات ایرانی بگوید ما توانستیم با تحریک ایرانیان سطل‌های زباله بسیاری را در اغتشاشات به آتش بکشیم؛ اما سطل زباله‌های خودمان نونوار مانده‌اند و اعتراضات اخیر اسرائیل نتوانسته است خدشه‌ای به کیان سطل‌های آشغال وارد کند.
۵. شاهزاده در این دیدار گفته به زودی دو ملت ایران و اسرائیل از روابط عادی برخوردار می‌شوند. سطل‌های زباله موجود در عکس را در همین راستا باید به فال نیک گرفت. چنان که مشاهده می‌شود سطل‌های مذکور از نوع معمولی و بدون در هستند، در حالی که اگر روابط شاهزاده با اسرائیل عادی نبود و با هم تعارف داشتند نتانیاهو می‌داد از این سطل آشغال‌های دردار پدالی بخرند و در محل دیدار بگذارند تا جلوی شاهزاده آبروداری کرده باشد. همچنین در عرف دیپلماتیک، وجود سطل آشغال‌های گنده‌ی بدون در که محتویات آن قابل مشاهده باشد، نشانه صداقت کشور میزبان و عدم پنهان‌کاری در روابط است.

ثبت ديدگاه




عنوان