پاسخ به سوءتفاهمات موجود در نامزدگزینی جشنواره فجر
فیلم اولی از آخر

فیلم فجر

راه راه: در پی ایجاد حاشیه‌هایی در مراحل گزینش نامزدهای «فیلم اولی» جشنواره فجر، سخنگوی این جشنواره به چند سوال پاسخ داد:

۱- با توجه به اینکه بعضی از فیلم‌های شرکت‌کننده قبلا در تعداد قابل توجهی از جشنواره‌های خارجی شرکت کرده‌اند، «فیلم اولی» چه صیغه‌ای است؟

با عنایت به سوءتفاهمات ایجاد شده باید عرض کنیم اولا حضور بعضی از فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی به حدی بود که دیدیم زشت است در کشور خودمان یک عنوان خوبی به آنها ندهیم، به هرحال هر چه باشد با کلی چشم خارجی دیده شده‌اند و ارزشش را دارد که ما هم دور هم ببینیم‌شان.

در ثانی اساسا فیلم اولی را میتوان با اشاره به قاعده فلسفی «اول در فکر، آخر در عمل» توضیح داد: علت غایی همواره در ذهن مقدم و در عالم خارج موخر است و با توجه به این قاعده، حضور «روزهای نارنجی» که قبلا در چندین جشنواره خارجی شرکت کرده است، با مفاد فراخوان و فیلم اولی بودن تناقض ندارد. (وی برای توضیح بیشتر این قاعده فلسفی و ربطش به جشنواره، مخاطبان را به برنامه معرفتِ شبکه چهار و استاد دینانی ارجاع داد.)

در ثالث با این حجم از نکبت و سیاهی توی فیلم‌ها، و در نتیجه درو کردن جوایز در جشنواره‌های خارج، و در نتیجه ارزآوری قابل توجه در این شرایط ریاضت و بدبختی کشور، روا نیست آدم با بهانه‌های الکی به فیلم بگوید فیلم غیر اولی!

۲- چرا فیلمی از «مسعود بخشی» با وجود سابقه ساخت فیلم موهن و ضدایرانی، دوباره در این بخش انتخاب شده است؟

یکی از مشخصه‌های سینمای ایران، عدم توجه به کارنامه سینمایی افراد و گذشته ایشان است. با مثال اگر بخواهم بگویم، حتی اگر به گندی و تندی بوی اخیر تهران هم باشد، ما گذشته افراد را بهم نمی‌زنیم که یک چیزی از تویش درآوریم. به نظر می رسد مسعود بخشی با مضامین قرآنی در فیلم «یلدا» لب و دهان هرچه داور را به هم بافته است. در واقع این فیلمرا می‌توان مظهر توبه کارگردان در قالب تصویر دانست.

اتفاقا با توجه به همین رویکرد قصد داریم نام جشنواره فجر را به «ملکه آزادی» تغییر دهیم تا تمام شبهات رفع گردد.

۳- چرا فیلم‌هایی که قبلا نتوانسته بودند در این بخش شرکت کنند، باز هم شرکت کرده و انتخاب شده‌اند؟

بعضی از فیلم‌هایی که قبلا در این بخش شرکت کرده‌اند، توانستند در طول این مدت نظر داوران را برگردانند و ثابت کنند که این آنها بوده‌اند که فیلم را خوب ندیده‌اند و تقصیری متوجه فیلم‌های طفل معصوم نیست. برخی فیلم‌سازان هم حتی اسم فیلم خود را عوض کرده‌اند تا حسن نیت خود را نشان بدهند. مثلا فیلم «روزهای نارنجی» قبلا با اسم «واسطه» شرکت کرده بود، که آدم را به یاد زیرمیزی یا رومیزی می‌انداخت که کلا ما خاطره خوبی از این کلمات نداریم. البته حضور دوباره با اسم جدید منافاتی با مفاد جشنواره هم ندارد.

۴- فیلم «منطقه پرواز ممنوع» به عقیده بسیاری می‌توانست جزو مدعیان این بخش باشد. در صورتی‌که این اتفاق نیفتاد. چرا؟

ببینید این فیلم صحنه‌های اکشن و بزن بزنش زیاد بود که حتی باعث عدم کنترل و هی بالا و پایین پریدن هیئت انتخاب شد. گروه سنی مخاطب فیلم هم که نوجوانان هستند که نه ربطی به مخاطبان جشنواره دارد، نه ما. حتی اگر به جشنواره هم می‌آمد با استقبال سرد تماشاچیان مواجه میشد و کارگردان «فیلم اولی»اش ناراحت میشد.

ثبت ديدگاه




عنوان