معرفی کتابی با مفهومِ چگونگی مدیریت یک رسانه، تنها با تکرار پخش محتوای قدیمی (خیلی قدیمی)
قدیمی پخش کن و زنده بمان!

چطور بدون تولید محتوا می‌توان کار رسانه‌ای مؤثر کرد؟

کتاب «سواد رسانه؛ از دیروز تا پس‌فردا» اثری تحلیلی-آموزشی در خصوص ملزومات کار رسانه‌ای خیلی مؤثر از حیطه‌ تولید تا حیطه‌ مدیریت به قلم یک نویسنده‌ گمنام و همت انتشارات «صداوسیما» منتشر شد.

او در این اثر، به ملزومات کار رسانه‌ای خیلی مؤثر می‌پردازد. این کتاب مشتمل بر ۵ فصل محتوایی بوده که عبارتند از:

۱- فصل اول: پیشگفتار

۲- فصل دوم: مقدمه ناشر

۳- فصل سوم: مقدمه مؤلف

۴- فصل چهارم: بدون تولید، اما بدون توقف

۵- فصل پنجم: دیدی تونستی؟!

وی همچنین، سعی در تبیین چگونگی جذب مخاطب، بدون فاکتور تولید محتوا دارد. در بخش دیگری از این کتاب که در قطع خشتی خیلی خیلی بزرگ و در ۱۳ونیم صفحه به چاپ رسیده می‌خوانیم «آثار تولیدی قدیمی، گنجینه‌ای بی‌پایان جهت استفاده‌ امروز و فردا و فرداهای دیگر هستند. طبق نتایج تحقیقات محققین دانشگاه‌های معتبر و کثیرالانتشار، تعداد دفعات پخش یک اثر فرهنگی، رابطه‌ای معنادار با جذب مخاطب آن ندارد. از این رو، همین سریال یوسف پیامبر و افسانه‌ جومونگ تا زمانی که مخاطب دارند، از تلویزیون پخش خواهند شد. از روی دیگر، حتی تعداد سال‌هایی که از اولین پخش یک اثر می‌گذرد هم از همین الگو پیروی می‌کند. برای نمونه باز هم به دو مورد فوق‌الذکر اشاره کرده و خواهیم گفت مثلاً از پخش اولین قسمت سریال یوسف پیامبر و افسانه جومونگ تقریباً ۱۵ سال می‌گذرد؛ اما هنوز هم داستان این دو سریال برای مخاطبین عزیز جذاب است.»

لحن نوشتار این کتاب، به طور کلی رسمی نیست و در بعضی تیتر‌های حاشیه‌ای مخاطب، شاهد لحن عامیانه‌ نویسنده بوده که به دلیل همه فهم بودن محتوای آن به این شکل تدوین شده است. ضمناً مؤلف در عنوان برخی مطالب، برای تقریب مفهوم به ذهن، به ذکر خاطره‌ای هر چند بی‌ربط می‌پردازد تا ملزومات کار رسانه‌ای خیلی مؤثر از حیطه‌ تولید تا حیطه‌ مدیریت را توضیح دهد. بعضی از منتقدان غرض‌ورز که مشخصاً با حب و بغضِ تابلو در مورد این کتاب، دست به نقد زده‌اند، معتقدند این کتاب اساساً به این اشاره نمی‌کند که مخاطب اگر انتخاب دیگری برای تماشا نداشته باشد، مجبور است سریال ۱۵ سال پیش را مشاهده کند که به وضوح شاهد بی‌انصافی آنان در خصوص تولیدات صدا و سیما هستیم.

در قسمتی دیگر از این کتاب، تحت عنوان «تولیدات فرهنگی گذشته، از تهدید تا فرصت» آمده است؛ «تولیدات قدیمی که معمولا ده‌ها نسخه از آن‌ها روی هارد دیسک و فلش و دی‌وی‌دی و سی‌دی و وی‌اچ‌اس در آرشیو موجود است، مثل باتری ماشین می‌ماند، اگر استفاده نشود دچار استهلاک شده و تنها جای بسیار زیادی را اشغال می‌کنند؛ اما در صورتی که با نگاه بازِ مدیریتی، مسائل را تحلیل کنیم، همین آرشیو جاگیر و دردسرساز و مستهلک، در دوران بی‌محتوایی می‌تواند عصای دست ما در کنداکتوربندی شود.»

از دیگر تألیفات این نویسنده می‌توان به «سلبریتی‌گریزی یا سلبریتی‌پذیری»، «ساترا مال منه، عشق منه، حق منه»، «پول هست، همه بیایند سر سفره» و «راه و رسم دشمنی با مخاطب» اشاره کرد.

ثبت ديدگاه




عنوان